Παρίσι: Η Αν Ινταλγκό κήρυξε τον πόλεμο στους οδηγούς Ι.Χ.

Κόσμος

Ο νέος υπουργός Μεταφορών της Γαλλίας δεν είχε αναλάβει τα καθήκοντά του ούτε μία εβδομάδα όταν συναντήθηκε με τη δήμαρχο του Παρισιού Αν Ινταλγκό, σε μια ύστατη προσπάθεια να την πείσει να επανεξετάσει μια αμφιλεγόμενη πολιτική: την επιβράδυνση του ορίου ταχύτητας στον κεντρικό περιφερειακό δρόμο της πρωτεύουσας.

Η πρωτοβουλία, όπως αναφέρει το Politico, η οποία σκοπεύει να μειώσει το όριο στα 50 χλμ. την ώρα, βασίζεται σε μια προσπάθεια βελτίωσης της ποιότητας του αέρα στη βαριά μολυσμένη γαλλική πρωτεύουσα και μείωσης της ηχορύπανσης γύρω από τον αυτοκινητόδρομο, όπου τείνουν να ζουν οικογένειες με χαμηλότερο εισόδημα.

Το μέτρο αναγκάζει τους οδηγούς να τηρούν μια μέγιστη ταχύτητα πολύ χαμηλότερη από αυτή που ισχύει για τους οδηγούς παρόμοιων περιφερειακών αυτοκινητοδρόμων σε άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις.

Η επιβράδυνση του «Périph», όπως είναι γνωστός στους Παριζιάνους, είναι μέρος μιας ευρύτερης ώθησης της κεντροαριστερής Ινταλγκό για να βγάλει τα αυτοκίνητα από την πόλη, μια ατζέντα που την έχει μετατρέψει σε διχαστική φιγούρα της γαλλικής πολιτικής – με επαίνους για τις οικολογικές πρωτοβουλίες της από τη μία, και με επικρίσεις για επίδειξη ελιτισμού από εκείνους που χρειάζονται τα αυτοκίνητά τους για να βγάζουν τα προς το ζην.

Οι προσπάθειες του υπουργού Μεταφορών Φρανσουά Ντουροβρέ να την κάνει να υποχωρήσει αποδείχτηκαν αποτυχημένες. Παρά την κριτική που δέχεται, αλλά και την παρέμβαση του υπουργού, η Ινταλγκό επιμένει ότι το νέο όριο ταχύτητας θα εφαρμοστεί σταδιακά στην περιφερειακή λεωφόρο του Παρισιού έως τις 10 Οκτωβρίου.

Σε ανακοίνωσή του μετά την αποτυχημένη συνάντηση, ο Ντουροβρέ εξέφρασε τη λύπη του για τη μη επίτευξη συμφωνίας και την ελπίδα ότι οι μελλοντικές δημόσιες πολιτικές σχετικά με τον περιφερειακό δρόμο, που χρησιμοποιείται από τους κατοίκους όλης της περιφέρειας του Παρισιού, «θα υιοθετήσουν μια πιο συνεργατική και ισορροπημένη προσέγγιση».

Ο υπουργός δεν είναι ο μόνος επικριτής του μέτρου. Οι πολιτικοί αντίπαλοι της Ινταλγκό είχαν ήδη εκφράσει τη δυσαρέσκειά τους όταν η πρωτοβουλία παρουσιάστηκε για πρώτη φορά. Η Βαλερί Πεκρές, συντηρητική πρόεδρος της περιφέρειας, χαρακτήρισε την επιβράδυνση του ορίου «άρνηση της δημοκρατίας». Η νέα υπουργός Πολιτισμού της γαλλικής κυβέρνησης, Ρασίντα Ντατί, η οποία θα βρεθεί αντίπαλος της Ινταλγκό στις προσεχείς δημοτικές εκλογές του 2026, ανέφερε ότι η απόφαση δεν βασίζεται σε επιστημονικά στοιχεία.

Οι δύο προηγούμενοι υπουργοί Μεταφορών αντιτάσσονται επίσης στην πρόταση. Ο Ντουροβρέ, βέβαια, προέρχεται από τους συντηρητικούς Ρεπουμπλικανούς και είναι μέλος της πιο δεξιάς κυβέρνησης που είχε η Γαλλία εδώ και μια δεκαετία, την οποία διόρισε ο κεντρώος πρόεδρος της χώρας Εμανουέλ Μακρόν.

Η Ινταλγκό φαίνεται πως κέρδισε αυτόν τον γύρο της αντιπαράθεσης, αλλά τώρα βρίσκεται για πρώτη φορά αντιμέτωπη με μια δεξιά εθνική κυβέρνηση – κάτι που σημαίνει ότι η πράσινη ατζέντα της κινδυνεύει να δεχτεί την πιο σκληρή αντιπολίτευση από τότε που ανέλαβε τα καθήκοντά της στο δημαρχείο του Παρισιού, το 2014.

Οι πολιτικές για τα θέματα των αυτοκινήτων και των ανώτατων ταχυτήτων τους ήταν πάντα διχαστικά ζητήματα στη Γαλλία. Μια παρόμοια μείωση ταχύτητας κατά 10 χιλιόμετρα την ώρα στους επαρχιακούς δρόμους το 2018, που εισήχθη από τον τότε πρωθυπουργό Εντουάρ Φιλίπ, είχε προκαλέσει αντιδράσεις σε εθνικό επίπεδο.

Μεγάλο μέρος της διαμάχης γύρω από τον «Périph» προέρχεται από το γεγονός ότι δεν χρησιμοποιείται αποκλειστικά από Παριζιάνους – μια μελέτη του 2021 που ανατέθηκε από τον δήμο του Παρισιού έδειξε ότι οι περισσότεροι οδηγοί που τον χρησιμοποιούν ζουν εκτός των ορίων της γαλλικής πρωτεύουσας.

Πρόκειται για ανθρώπους που ζουν σε μακρινά προάστια και μετακινούνται στο Παρίσι σε καθημερινή βάση – οι ίδιοι τύποι πολιτών που αισθάνονταν αγνοημένοι από την προτεινόμενη αύξηση των φόρων στα καύσιμα, η οποία πυροδότησε τις διαμαρτυρίες των Κίτρινων Γιλέκων στις αρχές της θητείας του προέδρου Μακρόν.

Η δήμαρχος δεν έχει πρόβλημα να τους προκαλεί, καθώς έχει μετατρέψει τη σταυροφορία της εναντίον των αυτοκινήτων σε βασικό θέμα της δημαρχιακής ατζέντας. Νωρίτερα φέτος, πριν την επιβράδυνση του ορίου κυκλοφορίας στον «Périph», η Ινταλγκό πρωτοστάτησε σε ένα δημοψήφισμα με το οποίο αυξήθηκαν τα τέλη στάθμευσης για τα βαρέα οχήματα, όπως τα SUV.

Επίσης, απαγόρευσε την κυκλοφορία οχημάτων τις όχθες του ποταμού Σηκουάνα και περιόρισε την πρόσβαση στην κεντρική λεωφόρο Ριβολί του Παρισιού –η οποία διέρχεται τόσο από το δημαρχείο όσο και από το εμβληματικό Λούβρο– σε εξουσιοδοτημένα οχήματα, ενώ έθεσε σε εφαρμογή μέγιστο όριο ταχύτητας στους περισσότερους δρόμους της πόλης τα 30 χλμ. την ώρα.

Κάποιες από τις παραπάνω πρωτοβουλίες της αποδείχτηκαν δημοφιλείς στις τάξεις των Παριζιάνων, ειδικά η απαγόρευση κυκλοφορίας αυτοκινήτων στις όχθες του Σηκουάνα – όπου οι δρόμοι που κάποτε ήταν γεμάτοι οχήματα είναι πλέον δημοφιλή σημεία για οικογένειες, τουρίστες, ανθρώπους που κάνουν τζόγκινγκ και περαστικούς.

Αλλά το όραμα της δημάρχου για ένα Παρίσι χωρίς αυτοκίνητα έχει σαφώς επηρεάσει τη δημοτικότητά της σε εθνικό επίπεδο. Ως υποψήφια για τη γαλλική προεδρία το 2022 έλαβε μόλις το 1,7% των ψήφων – η χειρότερη επίδοση που είχε ποτέ υποψήφιος του Σοσιαλιστικού Κόμματος.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕ ΤΟ