THISAM: Η θερινή ακαδημία δημοσιογραφίας παγκόσμιου βεληνεκούς

Παιδεία

Δεκάδες σπουδαστές από τα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου, δίνουν ραντεβού κάθε χρόνο στην Θεσσαλονίκη και είναι «παρών» στη Thessaloniki International Media Summer Academy, τη θερινή ακαδημία με αντικείμενο τα μέσα ενημέρωσης και τη δημοσιογραφία.

Μιλώντας στο GRTimes.gr, ο Νίκος Παναγιώτου, Αναπληρωτής Καθηγητής στο τμήμα Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας, επισημαίνει ότι το THISAM κάθε χρόνο «αποτελεί φόρουμ συνάντησης ακαδημαϊκών, φοιτητών και επαγγελματιών παγκοσμίως. Η διεθνής θερινή ακαδημία αναδεικνύει τη πόλη μας, τη χώρα μας στο εξωτερικό αλλά ταυτόχρονα και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης». Φέτος, όμως, τα δεδομένα άλλαξαν και ο κορωνοϊός επέβαλλε τους δικούς του κανόνες. Μπορεί οι περισσότερες διοργανώσεις να αναβλήθηκαν, η THISAM όμως διεξάγεται, όχι με φυσική παρουσία όπως είχε γίνει τις προηγούμενες τρεις χρονιές, αλλά διαδικτυακά.

Η THISAM αποτελεί πλέον μια πρωτοβουλία που έχει αγαπηθεί από δεκάδες σπουδαστές παγκοσμίως και συγκεντρώνει την επόμενη γενιά των δημοσιογράφων. Βασικοί άξονες της θερινής ακαδημίας κάθε χρόνο είναι οι ψευδείς ειδήσεις καθώς και o γραμματισμός στα μέσα (media literacy), πεδία που κυριαρχούν στον τομέα της δημοσιογραφίας και που έχουν αναδειχθεί κυρίως λόγω της έξαρσης του διαδικτύου και της αυξημένης αναπαραγωγής των ειδήσεων. Όπως υπογραμμίζει ο κ. Παναγιώτου τα φαινόμενα αυτά αποκτούν μεγαλύτερη σημασία ειδικά σε περιόδους κρίσεων όπως αυτή που βιώνουμε με την πανδημία του κορωνοϊού. Μεγάλο μέρος των εργαστηρίων φέτος αφιερώνεται στο ζήτημα της covid-19 και πως μπορούν να διαχειριστούν οι δημοσιογράφοι μια ενδεχόμενη κρίση. Επιπροσθέτως, στο φετινό θερινό σχολείο η εστίαση της θεματολογίας εκτός από τα προαναφερθέντα, γίνεται στις νέες και σύγχρονες εξελίξεις στα μέσα ενημέρωσης και την δημοσιογραφία όπως είναι η τεχνίτη νοημοσύνη, η επιβεβαίωση ειδήσεων και η εικονική πραγματικότητα».

Κάθε χρόνο περίπου 40 σπουδαστές ανά τον κόσμο συμμετέχουν στη διεθνής θερινή ακαδημία. Φέτος, όμως ο αριθμός αυξήθηκε στους 75. «Ξεκινήσαμε πριν 4 χρόνια και όλη αυτή η προσπάθεια έχει γιγαντωθεί. Συμμετέχουν καθηγητές εισηγητές από τη Deutche Welle και άλλα πανεπιστήμια από όλο τον κόσμο, από το Τemple University, το οποίο μάλιστα έχει αναγνωρίσει και εντάξει την διεθνή θερινή ακαδημία ως ένα μάθημα στο πρόγραμμα δημοσιογραφίας, γεγονός που αποδεικνύει τη σημαντική δουλειά που κάνουμε και την ποιότητα που προσφέρουμε. Ωστόσο, η μόνη ήπειρος που φέτος δεν είχαμε καμία συμμετοχή είναι η Αυστραλία, με τους σπουδαστές μας να προέρχονται από Κίνα, Ινδία, Λατινική Αμερική, Αφρική και άλλα» λέει ο κ. Παναγιώτου.

Η θετική πλευρά της «διαδικτυακής» ακαδημίας 

Η τηλεκπαίδευση αποτελεί μια νέα τάση που κατά το διάστημα του εγκλεισμού εισχώρησε σε εκατομμύρια σπίτια ανά τον κόσμο και υιοθετήθηκε από χιλιάδες εκπαιδευτικά κέντρα. Μπορεί να παρουσιάζεται από πολλούς ως μια λύση ανάγκης ωστόσο τα πλεονεκτήματά της είναι πολλά, ιδιαίτερα στην περίπτωση μιας θερινής ακαδημίας. «Αν δεν είχαμε τη β’ φάση του κορωνοϊού και τη σχετική έξαρσή του, τα μαθήματα θα γινόντουσαν και με φυσική αλλά και με διαδικτυακή παρουσία των σπουδαστών. Ωστόσο, προσπαθήσαμε να αντεπεξέλθουμε άμεσα στα νέα δεδομένα χωρίς να χρειαστεί να αναβάλλουμε τη φετινή θερινή ακαδημία. Γι’ αυτόν τον λόγο δώσαμε ένα πιο εργαστηριακό χαρακτήρα στη φετινή διοργάνωση, μειώνοντας τις συζητήσεις και διαλέξεις και ενδυναμώνοντας τα εργαστήρια που είναι και πιο πρακτικά.

Στη λίστα των προτερημάτων για την διαδικτυακή ακαδημία δεν θα μπορούσε να λείπει και η αύξηση του αριθμού των συμμετεχόντων. «Δίνεται η δυνατότητα σε ακόμα περισσότερους σπουδαστές ανά τον κόσμο να μάθουν καινούργια πράγματα χωρίς να χρειαστεί να ταξιδέψουν μέχρι την Ελλάδα, που αρκετοί, όπως σπουδαστές από τη Βραζιλία, προηγούμενες χρονιές μπορεί να απέρριπταν μια τέτοια επιλογή λόγω της γεωγραφικής απόστασης. Έχοντας όλη την εμπειρία της εκπαίδευσης μέσω του διαδικτύου, θεωρώ πως η θερινή ακαδημία πήγε πολύ καλά και υπάρχουν πιθανότητες στο επόμενο THISAM να υιοθετηθεί να υιοθετηθεί ένα μεικτό μοντέλο μάθησης που θα συνδυάζει τη δια ζώσης αλλά και εξ αποστάσεως εκπαίδευση» συμπληρώνει ο κ. Παναγιώτου.

Σημαντικοί οργανισμοί που στηρίζουν τη THISAM

Η θερινή ακαδημία αποτελεί μια πρωτοβουλία που έχουν πιστέψει πολλοί οργανισμοί παγκοσμίως και που ολοένα ενδυναμώνει περισσότερο κάθε χρόνο. Διοργανώνεται από το Τμήμα Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας του Α.Π.Θ, την Έδρα Jean Monnet, το Κέντρο Έρευνας και Καινοτομίας στην Ψηφιακή Επικοινωνία Νοτιοανατολικής Ευρώπης και με συμμετέχοντες εταίρους την Ακαδημία της Deutsche Welle (DW Academie), το Πανεπιστήμιο του Ζάγκρεμπ Κροατία, το Πανεπιστήμιο Novi-Sad της Σερβίας, το Πανεπιστήμιο του Πεκίνου, το Center for Media and Information Literacy του Πανεπιστημίου Temple των Η.Π.Α, το Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, τo Journalists about Journalism, το AD Xi’an Jiaotong-Liverpool University, to AD&PRLab του Τμήματος Επικοινωνίας Μέσων και Πολιτισμού του Πάντειου Πανεπιστημιου, το Hallym Univesity Κορέα,τον οργανισμό Proof: Media for Social Justice. Υποστηρίζεται δε από το Αμερικανικό Προξενείο Θεσσαλονίκης και το Ίδρυμα Konrad Adenauer Stiftung Ελλάδος Κύπρου.

Η THISAM φέτος χωρίζετε σε δύο μέρη. Το πρώτο μέρος ξεκίνησε τη Δευτέρα 24 Αυγούστου και θα ολοκληρωθεί αύριο, ενώ το δεύτερο μέρος θα πραγματοποιηθεί 21 με 23 Σεπτεμβρίου, καθώς είναι «πιο αποτελεσματικό λόγω της κατάσταση που βιώνουμε» λέει καταλήγοντας ο κ. Παναγιώτου.