Ψηφιακή EE: Φρένο στην Big Tech αλλά και στη ρωσική προπαγάνδα

Κόσμος

Από την Παρασκευή 25 Αυγούστου αρχίζει νέα φάση δικαιωμάτων, όλο και πιο σημαντική για όλους εμάς τους χρήστες του διαδικτύου, έναντι των μεγάλων ιντερνετικών πλατφορμών, καθώς τίθεται σε ισχύ το πρώτο πακέτο μέτρων του ευρωπαϊκού νόμου περί ψηφιακών υπηρεσιών. Με αυτή την εισαγωγή η Repubblica ανέλυσε το όλο θέμα.

Οι αλλαγές αφορούν κυρίως το περιεχόμενο που υπάρχει στα σόσιαλ μίντια. Η γραμμή της Κομισιόν είναι ξεκάθαρη: τα Facebook, Instagram, TikTok, X (πρώην Twitter) κ.λπ, δεν θα έχουν πλήρη εξουσία όσον αφορά το τι μπορούμε να δούμε ή να κάνουμε στις πλατφόρμες τους. Θα ελέγχονται. Τα πρότυπα αυτά θα κάνουν το web ασφαλέστερο και πιο υπεύθυνο περιβάλλον για τους ευρωπαίους καταναλωτές, λένε οι Βρυξέλλες.

Επειδή υψώθηκαν φωνές διαμαρτυρίας ότι η Κομισιόν επιχειρεί φίμωση και λογοκρισία, ο επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς, Τιερί Μπρετόν, δήλωσε: «Δεν πρόκειται περί τιμωρίας, αλλά περί παροχής ευκαιρίας στις πλατφόρμες να ενισχύσουν την αξιοπιστία τους».

Ο Μπρετόν υποστήριξε ότι ο νόμος των Βρυξελλών στοχεύει στην «προστασία των παιδιών από τη στοχευμένη διαφήμιση και τη χρήση προσωπικών δεδομένων, η οποία απαγορεύεται», όπως επίσης και «στη μάχη κατά της παραπληροφόρησης», δηλαδή στην απαγόρευση «της φιλορωσικής προπαγάνδας, κυρίως επειδή οδεύουμε προς την ευρωπαϊκή προεκλογική περίοδο» (σ.σ.: εννοεί τις ευρωεκλογές). Ο Μπρετόν είπε χαρακτηρηστικά ότι «δεν θα υπάρξει υπουργείο Αλήθειας στην Ευρώπη».

Οι Big Tech πρέπει να μειώσουν τον κίνδυνο μετάδοσης «ψευδούς και βίαιου περιεχομένου, ενισχύοντας τις ομάδες συντονισμού και τα συστήματα αναφοράς, αναφέροντας τις παρεμβάσεις τους με διαφάνεια», συγχρόνως όμως «προστατεύοντας και την ελευθερία της έκφρασης».

Για τις επιχειρήσεις που δεν θα συμμορφωθούν η Κομισιόν επισείει το φόβητρο των προστίμων. Αυτά φθάνουν «στο 6% του παγκόσμιου τζίρου της εταιρείας και στο 20% για επαναλαμβανόμενες παραβάσεις των κανόνων ψηφιακού ανταγωνισμού». Επίσης, η ΕΕ διατηρεί το δικαίωμα εκκαθάρισης των εταιρειών που θα παραβιάζουν τους κανόνες της.

Σε περιβάλλοντα Meta (Facebook, Instagram) ο χρήστης θα βλέπει μόνο το περιεχόμενο, χωρίς τις επιλογές του αλγορίθμου. Στις αναζητήσεις του web τα αποτελέσματα θα αφορούν μόνο τις λέξεις που γράψαμε. Ετσι, η Google δεσμεύθηκε να διευκρινίσει τα κριτήρια βάσει των οποίων εξατομικεύει τη διαφήμιση στους χρήστες. Η Κομισιόν ισχυρίζεται ότι έρχεται περισσότερη διαφάνεια στον τρόπο με τον οποίο μετριάζεται το περιεχόμενο, αφού θα επαληθεύεται από ανεξάρτητους φορείς ελέγχου, οι οποίοι, πάντως, εποπτεύονται από τις Βρυξέλλες.

Από την άλλη πλευρά, έγραψε η Repubblica, οι ευρωπαϊκοί κανόνες δίνουν έμφαση στην ελευθερία της έκφρασης. Ως χρήστες θα έχουμε περισσότερα δικαιώματα όσον αφορά τις επιλογές που κάνουν οι πλατφόρμες σχετικά με το προφίλ μας ή με το αναρτημένο υλικό μας. Θα έχουν την υποχρέωση να μας εξηγούν γιατί μπλοκάρισαν ή έσβησαν κάτι, αλλά και τους κανόνες που εμείς καταπατήσαμε (και τους αναγκάσαμε να μπλοκάρουν ή να σβήσουν). Μας παρέχεται το δικαίωμα της άσκησης έφεσης κατά της λογοκρισίας της πλατφόρμας μέσω της ανεξάρτητης αρχής που προαναφέρθηκε.

Το ιταλικό μέσο σχολίασε ότι ο κανόνας περί λειτουργίας αυτού του ελεγκτικού οργάνου –διαιτησίας, ας πούμε– θα ξεκινήσει αργότερα, καθώς απαιτείται η διά νόμου επικύρωση από τα κράτη-μέλη της ΕΕ. Οι κανόνες της Κομισιόν ισχύουν για τις 19 εταιρείες που έχουν περισσότερους από 45 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες μηνιαίως.

Είναι δύο από τις μηχανές αναζήτησης, οι Bing και Google Search, και 17 από τις διάφορες πλατφόρμες (μεταξύ αυτών, τα Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, Snapchat, LinkedIn, Pinterest, Αlibaba/AliExpress, Amazon Store, Apple AppStore, Zalando, αλλά και κάποιες υπηρεσίες της Google, το Booking.com, το YouTube, ακόμη και η Wikipedia).

Στόχος της Κομισόν είναι να ανοίξει ο ανταγωνισμός απέναντι στο πρόγραμμα περιήγησης Chrome της Google, από την ίδια την Google. Η Apple αναπτύσσει ένα πρόγραμμα για να επιτρέπει στους χρήστες να εγκαθιστούν εφαρμογές εκτός του App Store στα iPhone τους. Αλλη μια επιλογή υπέρ του ανταγωνισμού.

Πριν λίγες μέρες η ουκρανική εταιρεία Setapp, με έδρα την Ιρλανδία, ανακοίνωσε ότι θα λανσάρει ένα εναλλακτικό App Store για iPhone και iPad στην Ευρώπη μέσα στο 2024. Πρόκειται για μια συνδρομητική υπηρεσία κόστους 9,99 ευρώ τον μήνα, που προσφέρει κάθε μέρα στους χρήστες της μια διαφορετική εφαρμογή για λήψη δωρεάν. Η Amazon.com δημιούργησε ένα νέο κανάλι για τους πελάτες της, ώστε να αναφέρουν παράνομα προϊόντα και περιεχόμενο. Οι νέοι ευρωπαϊκοί κανόνες καθιστούν τα καταστήματα ηλεκτρονικού εμπορίου πιο υπεύθυνα όσον αφορά τυχόν απάτες.

Η πρόκληση της υλοποίησης του νόμου υπάρχει, πάντως, και για την ίδια την ΕΕ. Τα στελέχη της Κομισιόν παραδέχονται ότι η επιβολή του θα είναι δύσκολη υπόθεση. Η ΕΕ εκτιμά ότι πρέπει τουλάχιστον 230 υπάλληλοί της να ασχοληθούν αποκλειστικά με την επιβολή των κανόνων της.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕ ΤΟ