Τα 15 +1 μυστικά του θρυλικού Citroen 2CV

Αυτοκίνητο
Τα 15 +1 μυστικά του θρυλικού Citroen 2CV | NewsAuto.gr






ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

  • newsautoteam


Στο τέλος Ιουλίου του 1990 το τελευταίο Citroen 2CV βγήκε από τη γραμμή συναρμολόγησης, στο Mangualde της Πορτογαλίας.

Το 2CV σχεδιάστηκε σε μια εποχή που το αυτοκίνητο ήταν αντικείμενο πολυτελείας.

Το τέλος της παραγωγής σηματοδότησε την ολοκλήρωση της πορείας ενός επιτυχημένου μοντέλου, που παρουσιάστηκε στο Σαλόνι του Παρισιού το 1948, αλλά η ιδέα για ένα τέτοιο όχημα υπήρχε 10 χρόνια νωρίτερα.

Προοριζόταν για αγρότες, το αγκάλιασε η νεολαία, το χρησιμοποίησαν ως μοντέλο οι μεγάλοι οίκοι μόδας, το έκρυψαν από τους Ναζί και στο τέλος το υιοθέτησαν οι Ιρανοί και οι… Έλληνες.

Το Citroen 2CV κατέχει μια θέση στο πάνθεο της αυτοκίνησης μαζί με τα Ford Model T, το Volkswagen Beetle, το Mini, το Fiat 500 και το Jeep. Όσο απλοϊκό κι αν φαίνεται σήμερα, φέρνει ένα χαμόγελο στο πρόσωπό σας.

Αν είστε αρκετά τυχεροί να οδηγήσετε ένα, τότε αυτό το χαμόγελο μετατρέπεται σε ακατάσχετο γέλιο καθώς συνειδητοποιείτε πόσο μεγάλο μέρος της κίνησης και της αίσθησης της οδήγησης έχει χαθεί από τα σύγχρονα αυτοκίνητα.

Η παραγωγή
Πάνω από 3,8 εκατομμύρια Citroen 2CV ή «Deux Chevaux» (συντομογραφία του deux chevaux-vapeur που μεταφράζεται ως «δύο άλογα ατμού») κατασκευάστηκαν από το 1948 έως το 1990. Κατά τη διάρκεια των 42 ετών της ζωής  του κατασκευάστηκε στη Γαλλία, το Βέλγιο, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία, την Πορτογαλία, τη Γιουγκοσλαβία, την Ουρουγουάη, την Αργεντινή ακόμα και το Ιράν.

Παρήχθησαν επίσης 1,2 εκατομμύρια βαν που βασίζονταν στο 2CV (Fourgonnettes). Παρόλο που παρουσιάστηκε στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού το 1948, αρχικά προοριζόταν να λανσαριστεί στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού το 1939. Μια πιλοτική σειρά 250 αυτοκινήτων είχε τότε κατασκεταστεί και το αυτοκίνητο είχε ήδη έγκριση στη γαλλική αγορά. Ωστόσο, όταν η Γερμανία εισέβαλε στη Γαλλία στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, τα σχέδια εγκαταλείφθηκαν.

Κρυμμένο από τους Ναζί
H Citroen δεν ήθελε το αυτοκίνητο να πέσει στα χέρια των Ναζί και έτσι αρκετά πρωτότυπα θάφτηκαν σε μυστικές τοποθεσίες, ένα… μεταμφιέστηκε σε pickup και τα υπόλοιπα καταστράφηκαν. Μόνο δύο πρωτότυπα σώθηκαν, ενώ το 1994 ανακαλύφθηκαν άλλα τρία σε έναν αχυρώνα, τα οποία η Citroen αναπαλαίωσε και έχει στο μουσείο της.

Έπρεπε να μεταφέρει αυγά σε χωράφι χωρίς να τα σπάσει
Το αυτοκίνητο ήταν το πνευματικό τέκνο του αντιπροέδρου της Citroen, Pierre Boulanger, ο οποίος ήθελε να δημιουργήσει ένα απλό και προσιτό αυτοκίνητο που θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν οι μικρο-αγρότες αντί για το άλογο και το κάρο.

Η σύντομη περίληψη για τον σχεδιασμό του 2CV ανέφερε ότι θα έπρεπε να είναι μια χαμηλής τιμής στιβαρή «ομπρέλα σε τέσσερις τροχούς» που θα επέτρεπε στους αγρότες να μεταφέρουν 50 κιλά προϊόντων στην αγορά με ταχύτητες έως και 50 χλμ./ώρα σε λασπωμένους μη ασφαλτοστρωμένους δρόμους. Και να καταναλώνει μόλις 3,0 λίτρα/100 χλμ. Η πιο διάσημη φράση από την πρόταση ήταν πως: «θα έπρεπε να είναι σε θέση να μεταφέρει ένα καλάθι με αυγά σε ένα οργωμένο χωράφι χωρίς να τα σπάσει».

Αερόψυκτο flat-twin με λιγότερη ισχύ από… ανεμιστήρα

Ο κινητήρας ήταν τοποθετημένος μπροστά και κινούσε τους αντίστοιχους τροχούς, ενώ ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε έναν υδρόψυκτο κινητήρα. Μετά τον τέλος του Β’ Παγκόσμιου η λύση αυτή εγκαταλείφθηκε και ο μηχανικός Walter Becchia έπρεπε να δημιουργήσει μια αερόψυκτη δικύλινδρη μονάδα 375 κ.εκ. με απόδοση μόλις 9 ίππων σε συνδυασμό με ένα τετρατάχυτο κιβώτιο.

Σχεδιάστηκε να είναι όλο από αλουμίνιο
Σχεδιασμένο από τον Ιταλό Flaminio Bertoni, αρχικά επρόκειτο να έχει ελαφρύ αμάξωμα από αλουμίνιο (κυματοειδές για να αυξάνει την αντοχή του ενώ ήταν όσο το δυνατόν πιο λεπτό). Μετά τον πόλεμο οι τιμές του αλουμινίου εκτοξεύτηκαν στα ύψη και η Citroen κατέφυγε σε λεπτό ατσάλι βιδωμένο στο διπλό πλαίσιο με σχήμα «H». Τα φτερά, οι πόρτες, το πορτ-μπαγκάζ και το καπό είναι όλα αποσπώμενα και είχε υφασμάτινη οροφή.

Οι υαλοκαθαριστήρες δούλευαν με το… ταχύμετρο
Αρχικά το 2CV προσφερόταν χωρίς μίζα (έπαιρνε εκκίνηση με… κορδόνι στο βολάν), όμως το 1948 αποφάσισαν να του βάλουν. Μέχρι το 1962 η ταχύτητα των υαλοκαθαριστήρων εξαρτιόνταν  άμεσα από την ταχύτητα του αυτοκινήτου.

Οι υαλοκαθαριστήρες έπαιρναν ενέργεια από ένα καλώδιο συνδεδεμένο με το σύστημα μετάδοσης. Το ίδιο καλώδιο τροφοδοτούσε και το ταχύμετρο. Επομένως, η ταχύτητα των υαλοκαθαριστήρων εξαρτιόταν από την ταχύτητα του αυτοκινήτου. Αν σταματούσατε έπρεπε να γυρίσετε μόνοι σας τους υαλοκαθαριστήρες μέσω μιας μικρής λαβής κάτω από το ταχύμετρο.

Λίστα αναμονής πέντε ετών!

Οι παραγγελίες ήταν πολλές αλλά η αργή παραγωγική ικανότητα σήμαινε ότι μέσα σε μήνες υπήρχε μια λίστα αναμονής τριών ετών που έφτασε τελικά τα πέντε χρόνια. Το 1951 έπρεπε να αυξήσουν την παραγωγή στα 100 αυτοκίνητα την εβδομάδα για να προλάβουν. Η πραγματική περίοδος ακμής του 2CV ήταν η δεκαετία του 1960. Παρέμενε προσιτό, ακόμη και στη Γερμανία όπου είχε τη μισή τιμή από το Volkswagen Beetle. Η υψηλότερη ετήσια παραγωγή ήταν το 1974 – το έτος της πετρελαϊκής κρίσης.

Ο James Bond οδήγησε ένα και ο  Louis de Funes συνοδήγησε

Μπορεί ο Tin-Tin να οδήγησε ένα σε έντυπη διαφήμιση, όμως η πιο επιτυχημένη… τοποθέτηση προϊόντος του 2CV ήταν το 1981 στην ταινία For Your Eyes Only. Ο Roger Moore ως James Bond  καταφεύγει στη χρήση ενός Deux Chevaux για να ξεφύγει από τους κακούς. Για την ταινία, το αυτοκίνητο ήταν εξοπλισμένο με έναν τετρακύλινδρο κινητήρα από Citroen GS.

Ο Louis de Funes γύρισε έξι ταινίες Le Gendarme και σε τέσσερις από αυτές το 2CV έχει εξέχοντα ρόλο.

Η Hermes τίμησε τα 60στά του γεννέθλια

Για τα 60ά γενέθλια του 2CV o oikos Hermes έντυσε ένα μοντέλο του 1989 (2CV 6 Spécial), σε καφέ χρώμα, με επένδυση από φυσικό δέρμα στις πόρτες, τον εσωτερικό καθρέφτη, το πόμολο ταχυτήτων, το τιμόνι και το αλεξήλιο του οδηγού. Για ακόμα πιο κομψό φινίρισμα, τα δύο καθίσματα είναι επενδυμένα με γκρι-μπεζ βαμβακερό καμβά Hermes και φυσικό δέρμα.

Δικινητήρια έκδοση εκτός δρόμου
Υπήρχε μια πραγματική έκδοση εκτός δρόμου – που ονομαζόταν Sahara που κατασκευάστηκε από το 1960 έως το 1971 και διέθετε έναν δεύτερο κινητήρα τοποθετημένο στο πίσω μέρος, για κίνηση στους πίσω τροχούς. Μόνο 694 κατασκευάστηκαν και χρησιμοποιήθηκαν περισσότερο από τις γαλλικές εταιρείες πετρελαίου, τον στρατό και την αστυνομία.

Το μυστικό είναι στην ανάρτηση
Τι έκανε λοιπόν αυτό το αυτοκίνητο τόσο καλό σε ανώμαλο έδαφος; Εκτός από την απλή μηχανική που σήμαινε εύκολη συντήρηση, ήταν το εξαιρετικά μικρό βάρος και η ανάρτηση με τη μεγάλη απόσταση από το έδαφος.Η ανάρτηση με την εξαιρετικά μεγάλη διαδρομή συνέδεε τους μπροστινούς και πίσω τροχούς σε κάθε πλευρά, με αποτέλεσμα όταν ο ένας να κατεβαίνει ο άλλος ανεβαίνει, διατηρώντας το αμάξωμα σχετικά επίπεδο πάνω από τις ανωμαλίες του δρόμου.

Κινητήρας εμπνευσμένος από μοτοσυκλέτα BMW
Ο αρχικός κινητήρας boxer 375 (εμπνευσμένος από έναν κινητήρα μοτοσικλέτας BMW) αντικαταστάθηκε το 1955 από μια μονάδα 425 κ.εκ. που απέδιδε μεταξύ 12-21 ίππων  όπως αναπτύχθηκε. Το 1968 ήταν διαθέσιμος ένας νέος κινητήρας 602 κ.εκ.που απέδιδε 28 ίππους, ενώ ένας 435 26 ίππων αντικατέστησε τον 425.

Μέχρι το 1970 το 602 κ.εκ. μοτέρ απέδιδε 33 ίππους. Αλλά ένα νέο 602 κυβικών το 1979 μείωσε τους ίππους στους 29, αν και ονομαστικά ήταν λιγότερο αποδοτικό είχε και πέτυχε υψηλότερη τελική ταχύτητα. Μιλώντας για ταχύτητα, τα πρώτα αυτοκίνητα ήταν αργά, φτάνοντας στα 40 χλμ./ώρα σε 42,4 δευτερόλεπτα με τελική τα 64 χλμ./ώρα. Οι τελική ταχύτητα ανέβηκε στα 84 χλμ./ώρα το 1962, 100 χλμ./ώρα το 1970 και σταμάτησε στα 115 χλμ./ώρα το 1981.

Περισσότερα παρατσούκλια από τον Obama

Το 2CV  είχε πολλά παρατσούκλια και δεν ήταν όλα καλά: Οι Ολλανδοί το αποκαλούσαν «Το άσχημο παπάκι», οι Φλαμανδοί το αποκαλούσαν «Η κατσίκα» ενώ στη Γερμανία ήταν «Η πάπια». Στην Ισπανία το αποκαλούσαν «Δύο άλογα», «Βάτραχος» και «Κατσίκα», στη Δανία «Το κουνιστό άλογο», στη Νορβηγία «Το σιδερένιο κρεβάτι» και στη Γιουγκοσλαβία το έλεγαν «Spacek» (μικρό φρικιό). Οι Άγγλοι δεν ήταν πολύ πιο γενναιόδωροι: «Upside down carm», «Tin Snail», «Ttortoise» και «Flying Dustbin» με πιο στοργικό το «Dolly» (μετά από μια ειδική έκδοση του αυτοκινήτου).

Το 2CV του Ιράν

Το 2CV κατασκευάστηκε και στο Ιράν (όπου ονομαζόταν Jian Άγριο;) ως μέρος μιας κοινοπραξίας με την Iran National. Μετά την επανάσταση του 1979 η ιρανική εταιρεία συνέχισε να κατασκευάζει τα αυτοκίνητα χωρίς τη συμμετοχή της Citroen.

Το 2CV στους αγώνες

Στην Αγγλία γίνεται ένας ετήσιος 24ωρος αγώνας στην πίστα του Snetterton στο Norfolk. Αγώνες 2CV Cross γίνονταν σε πίστες Moto Cross αλλά και στην Ελλάδα (δεκαετία του 1980).

Η Ελλάδα και το Pony

Το αρχικό σχέδιο για το Pony-Citroen (1972-1983) δημιουργήθηκε από μία ομάδα Γάλλων μηχανικών με σκοπό ένα παγκόσμιο, χαμηλού κόστους αυτοκίνητο, που χρησιμοποιούσε ως βάση του τα μηχανικά μέρη του Citroen 2CV, το οποίο μαζί με άλλα αυτοκίνητα με παρόμοιο σχεδιασμό οδήγησαν στο Citroen FAF. Το τελευταίο αποτέλεσε το επίσημο «διεθνές αυτοκίνητο βασικής τεχνολογίας» της Citroen. Η Namco ξεκινησε την παραγωγή του αυτοκινήτου το 1975 σε εργοστάσιο που κατασκευάστηκε στη Θεσσαλονίκη. Παράχθηκαν 18.000 NAMCO Pony-Citroen με ποσοστό εγχώριας κατασκευής 67% στο εργοστάσιο της Θεσσαλονίκης, με εξαγωγές σε 14 χώρες.

Το  Pony γνώρισε επιτυχία επειδή το κόστος λειτουργίας και συντήρησής του ήταν στο 1/5 από ένα όχημα παντώς δρόμου. Για τον λόγο αυτό ο Ελληνικός Στρατός, η Πολεμική Αεροπορία και το Πολεμικό Ναυτικό έδειχναν την προτίμησή τους στα Pony, τα οποία παράγονταν σε 8-10 αυτοκίνητα ημερησίως, γεγονός πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Vive la France: Τα 11 καλύτερα γαλλικά μοντέλα
Και το Citroen 2CV γίνεται ηλεκτρικό
Επέτειος 40 χρόνων για το Citroen 2 CV Charleston

 

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto  



ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕ ΤΟ