ΜΕΒΓΑΛ: Δυναμικό come back με επενδυτικό σερί 60 εκατ. ευρώ (VIDEO)

Ελλάδα Επιχειρήσεις

Η διοίκηση της ΜΕΒΓΑΛ, μέσα στα τελευταία έξι χρόνια, κατάφερε να…γυρίσει το καράβι. Η εταιρεία, αφού ξεπέρασε τις ισχυρές αναταράξεις σε επίπεδο μάνατζμεντ που στιγμάτισαν την περίοδο 2006-2016, μετά και από αναδιατάξεις στα μετοχικά της μερίδια, πέτυχε ….τέσσερα στα τέσσερα. Μείωσε δάνεια  αύξησε πωλήσεις, γράφει κέρδη και, υλοποιεί 10ετές πλάνο επενδύσεων  σχεδόν 60 εκατ. ευρώ ως το 2026.

Για τη ΜΕΒΓΑΛ, που ολοκλήρωσε κατά την προηγούμενη εξαετία έναν κύκλο επενδύσεων, 16 εκατ. ευρώ, τρέχει στη διετία 2021-2022 ένα ακόμη επενδυτικό γύρο 9 εκατ.ευρώ και, σχεδιάζει ένα επόμενο μεγάλο πακέτο επενδύσεων 33 εκατομμυρίων, μίλησε στο GRTimes.gr o νέος διευθύνων σύμβουλος της Εταιρείας κ. Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος Χατζάκος.  Ο κ. Χατζάκος αναφέρθηκε στην πολύ καλή «χημεία» που έχει η πλευρά του βασικού μετόχου, η οικογένεια της κας Μαίρης Χατζάκου, με τον επίσης μέτοχο, επιχειρηματία κ. Σπύρο Θεοδωρόπουλο, τις επιχειρηματικές ευκαιρίες που αυτή η «χημεία» μπορεί να ξεδιπλώσει, αλλά και τις προοπτικές που αρχίζει να βλέπει η ΜΕΒΓΑΛ στη Σαουδική Αραβία και στις χώρες της Αραβικής Χερσονήσου.

Όμως η ανάπτυξη απαιτεί αύξηση πωλήσεων και το  2021 ο κύκλος εργασιών της ΜΕΒΓΑΛ ανήλθε σε 129 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 10,4% σε σχέση με εκείνον της προηγούμενης χρονιάς, δίχως μάλιστα η Εταιρεία να έχει προχωρήσει σε αυξήσεις τιμών πέρυσι παρ’ ότι το σπιράλ των ανατιμήσεων σε συντελεστές του κόστους παραγωγής είχε ενεργοποιηθεί από το φθινόπωρο του 2021.

«Ακριβώς επειδή η Εταιρεία δεν προχώρησε σε αυξήσεις τιμών, περιμένοντας να δει πως θα εξελιχθεί το φαινόμενο των ανατιμήσεων σε υλικά και κόστη παραγωγής, το ΕΒΙTDA βάσει πρόβλεψης σημείωσε μικρή κάμψη και αναμένεται να κλείσει στα 8,1 εκατ. ευρώ, έναντι 8,4 εκατ. ευρώ του 2020. Το τελευταίο τρίμηνο του 2021 η επιχείρηση απώλεσε άνω των 3 εκατ. ευρώ σε ΕΒΙTDA, δηλαδή σε παραγωγικά κέρδη.

«Παρά αυτή τη μείωση, που ήταν περιορισμένη βέβαια, θεωρούμε ότι πετύχαμε ένα καλό αποτέλεσμα σε επίπεδο κερδοφορίας, λαμβανομένων υπόψη των συνθηκών που επικράτησαν πέρυσι στην αγορά και ειδικά στους τελευταίους μήνες του έτους. Φέτος, η εταιρεία καταγράφει πάλι διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης αλλά οι αυξήσεις στις τιμές ήταν πλέον αναπόφευκτες», δήλωσε ο κ. Χατζάκος.

Το 2016 , όταν ο έλεγχος της ΜΕΒΓΑΛ πέρασε στην κα. Μαίρη Χατζάκου και στη ΔΕΛΤΑ, οι συνολικές υποχρεώσεις της Επιχείρησης ήταν 72,5 εκατ. ευρώ με τις τραπεζικές , σε αυτές, να φθάνουν τα 64,238 εκατ., πριν την αναδιάρθρωση του τραπεζικού δανεισμού. Τώρα πλέον, οι συνολικές υποχρεώσεις της ΜΕΒΓΑΛ έχουν μειωθεί στα 57,015 εκατ. ευρώ και ο τραπεζικός δανεισμός έχει περιοριστεί στα 55,6 εκατ. ευρώ παρά το επενδυτικό σερί της επιχείρησης.  Σε αυτά τα έξι χρόνια, οι συνολικές υποχρεώσεις της Εταιρείας μειώθηκαν κατά 21,1%, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 15,5 εκατ. ευρώ.

Μεβγάλ

Η ανάπτυξη θέλει επενδύσεις

Στα προηγούμενα έξι χρόνια, οι επενδύσεις ήταν πολλές, στο Τμήμα Γιαούρτης και στο Τυροκομείο, σε ψηφιακά συστήματα και αναβαθμίσεις διαχειριστικών και ελεγκτικών διαδικασιών, σε υποδομές παραγωγής και δίκτυα.

Οι επενδύσεις έγιναν με ίδια κεφάλαια και επιδοτήσεις/κίνητρα στο πλαίσιο αναπτυξιακών προγραμμάτων, όπως επισήμανε ο κ. Χατζάκος για να υπενθυμίσει ότι η αύξηση του  μετοχικού κεφαλαίου, κατά 10 εκατ. ευρώ, του 2016, έγινε για να καλυφθούν παλαιότερες  υποχρεώσεις της Εταιρείας και, παράλληλα, να προχωρήσει το σχέδιο αναδιάρθρωσης του τραπεζικού δανεισμού, με τη σύμφωνη γνώμη των πιστωτριών τραπεζών.

Έτσι, ως τώρα, τα επενδυτικά milestones ήταν η επένδυση στο Τμήμα Γιαούρτης και στο Τυροκομείο. Η επένδυση στο Τμήμα Γιαούρτης, ύψους περίπου 6 εκατ. ευρώ, άρχισε το 2018 και ολοκληρώθηκε το 2021. Νέα γραμμή παραγωγής, Clean Area κατά ΙSO 8, νέα γραμμή συσκευασίας, αυτοματοποίηση των διαδικασιών ως και την παλετοποίηση των προϊόντων. Επένδυση πολύ σημαντική αν ληφθεί υπόψη ότι το 60% από το ευρωπαϊκού τύπου γιαούρτι που παράγει η ΜΕΒΓΑΛ, εξάγεται.

Μεβγάλ

Η άλλη μεγάλη επένδυση αφορούσε το Τυροκομείο. Η επένδυση και συγκεκριμένα η Α’ Φάση του επενδυτικού σχεδίου, ήταν ύψους περίπου 5 εκατ. ευρώ, ξεκίνησε να υλοποιείται αρχές 2021 και ολοκληρώθηκε στις αρχές του 2022. Αφορούσε κυρίως την παραγωγή τυροπήγματος (coagulator), νέο δίκτυο CIP αποκλειστικά για τον καθαρισμό του τυροκομείου και άλλους μηχανικούς εξοπλισμούς.

«Στη διετία 2021-2022 η ΜΕΒΓΑΛ έτρεξε και θα ολοκληρώσει εντός της χρονιάς που διανύουμε, επενδύσεις 9 εκατ. ευρώ. Μεγάλο μέρος της επένδυσης της Α’ Φάσης στο Τυροκομείο, έγινε. Τα υπόλοιπα έργα του προγράμματος, που αφορούν νέα παραγωγικά συστήματα και αυτοματοποιήσεις στον Τομέα Γιαούρτης αλλά και στον Τομέα Γάλακτος (αναβαθμίσεις στα συστήματα παστερίωσης, εμφιάλωσης, αντικαταστάσεις ηλεκτρονικού εξοπλισμού κ.αλ.), με δαπάνη 2,080 εκατ. και 2,220 εκατ. αντίστοιχα, θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του έτους», πρόσθεσε ο κ. Χατζάκος για να εξηγήσει στη συνέχεια:

“Μπροστά μας έχουμε ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα για την περίοδο 2023-2026, συνολικού ύψους 33 εκατομμυρίων ευρώ, με το μεγάλο κονδύλιο των περίπου 13 εκατ. ευρώ να αφορά στη Β’ Φάση του Επενδυτικού Προγράμματος για το Τυροκομείο. Με την ολοκλήρωση της επένδυσης αυτής στη γραμμή παραγωγής φέτας, η ΜΕΒΓΑΛ θα καταστεί το πιο σύγχρονο τυροκομείο στα Βαλκάνια, από πλευράς μηχανικού εξοπλισμού αλλά και συστημάτων παραγωγικών διαδικασιών.

«Σε αυτό το «πακέτο» των 33 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνονται έργα και στον τομέα του γάλακτος, αλλά και της γιαούρτης, νέα ψυγεία φορτώσεων αλλά και εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων για ενεργειακή εξοικονόμηση, πολλά έργα τα οποία θα προσπαθήσουμε να εντάξουμε  στο νέο αναπτυξιακό, αλλά και σε δράσεις του Τομεακού Προγράμματος του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, στο πλαίσιο του  ΕΣΠΑ 2021-2027».

Η φέτα ανακάμπτει σε εποχή προκλήσεων

Οι αυξήσεις σε όλους τους συντελεστές παραγωγής είναι μεγάλες, οριζόντιες και δεν μπορούν να αναχαιτιστούν από τη βιομηχανία. Ωστόσο σε αυτό το περιβάλλον, υπάρχουν και παράγοντες που δίνουν αναπτυξιακή ώθηση σε ένα προϊόν, στη φέτα, που υπέφερε πολύ στο παρελθόν, εξ’ αιτίας ενός αιματηρού ανταγωνισμού σε επίπεδο τιμών.

«Αυτό που  προσπαθούμε να κάνουμε στις συνθήκες των συνεχών ανατιμήσεων, είναι, να διαχειριστούμε το δυνατόν καλύτερα τα κόστη των συντελεστών παραγωγής και κυρίως της  πρώτης ύλης, του γάλακτος, καθώς για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, η τιμή του ελληνικού πρόβειου γάλακτος, επιτρέπει την παραγωγή και πώληση φέτας σε τιμές που να αφήνουν περιθώρια κέρδους. Καθοριστικός παράγοντας ειδικά για τη φέτα, είναι οι αυξημένες  τιμές του ευρωπαϊκού πρόβειου γάλακτος καθώς ουσιαστικά απαγορεύουν  την παραγωγή φέτας σε «χτυπημένες» τιμές, κάτι που συνέβαινε στα προηγούμενα χρόνια», εξήγησε ο κ. Χατζάκος.

Οι εξαγωγές στο 34% του συνολικού τζίρου

Στα 129 εκατ. ευρώ τζίρου που είχε η ΜΕΒΓΑΛ το 2021, το γιαούρτι έχει συμμετοχή 40%, το γάλα 35% και τα τυριά 25%, με τα τυροκομικά και κυρίως τη φέτα,   να εμφανίζουν πλέον τη μεγαλύτερη τάση ανάπτυξης όσον αφορά τις πωλήσεις. Η ΜΕΒΓΑΛ, που έχει χτίσει ισχυρές εξαγωγικές επιδόσεις , ειδικά στο τυρί, μετά στο γιαούρτι , σε επιδόρπια και γλυκίσματα, πραγματοποιεί το 34% του συνολικού της κύκλου εργασιών σε διεθνείς πωλήσεις. Από την παραγόμενη φέτα η ΜΕΒΓΑΛ εξάγει το 80% και από το ευρωπαϊκού τύπου γιαούρτι, εξάγει το 60%, με βασικότερη αγορά στη φέτα την αμερικανική και στα γιαούρτια την ιταλική.

Η ΜΕΒΓΑΛ δεν είναι μόνο επώνυμα προϊόντα καθώς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, κυρίως για πολύ μεγάλες αλυσίδες του εξωτερικού, έχουν μερίδιο περίπου 20% επί των συνολικών πωλήσεων (Costco, Marks & Spencer,Hofer, Aldi, Lidl κ.αλ ).

Τρεις βασικοί κλάδοι, 500 κωδικοί

«Η πολιτική μας ανέκαθεν ήταν να στηριζόμαστε σε τρία πόδια- γάλα, τυριά, γιαούρτι- γιατί τα πράγματα αλλάζουν.  Ποιος θα το φανταζότανε το 2017, ότι θα ανέβαινε η φέτα, με τα γνωστά προβλήματα των «χτυπημένων» τιμών, του αθέμιτου ανταγωνισμού; Όμως τα πράγματα άλλαξαν προς το καλύτερο, οι συνθήκες ανταγωνισμού βελτιώθηκαν, οι έλεγχοι που εντάθηκαν φαίνεται πως αποδίδουν, οι τιμές εκλογικεύθηκαν σε σχέση με το παραγωγικό κόστος. Τώρα πλέον βλέπουμε προοπτική ανάπτυξης του τυροκομείου. Η φέτα, σαν τυρί ΠΟΠ, έχει περιθώρια να δώσει πολύ ικανοποιητικότερες πωλήσεις και έσοδα, γιατί και ζήτηση υπάρχει διεθνώς για τη φέτα αλλά και η τιμή της είναι σχετικά χαμηλή, αν συγκριθεί με άλλα τυριά ΠΟΠ.

«Πιστεύω ότι κάποια στιγμή  θα γυρίσει και η αγορά του γάλακτος, μία αγορά από την οποία είχαν επιλέξει να απομακρυνθούν ορισμένες γαλακτοβιομηχανίες επειδή δεν άφηνε κέρδος. Άλλωστε για τη ΜΕΒΓΑΛ εξυπηρετεί και άλλους σκοπούς. Αν δεν είχαμε το γάλα, με τους μεγάλους όγκους σε προϊόντα, δεν θα μπορούσαμε εύκολα να στηρίξουμε το πανελλαδικό δίκτυο διανομών μας».

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι κωδικοί της ΜΕΒΓΑΛ σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων, για Ελλάδα και εξωτερικό, φτάνουν τους 500.

Μεβγάλ

Τη ΜΕΒΓΑΛ δεν την τρομάζει ο ανταγωνισμός

Η δυναμική ανάπτυξη που εμφανίζουν ορισμένες, συγκεκριμένες, εταιρείες του κλάδου, αλλά και η είσοδος ισχυρών funds, δεν δείχνουν να  ενοχλούν  τη ΜΕΒΓΑΛ, τουλάχιστον σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο κ. Χατζάκος.

«Το περιβάλλον στον κλάδο της γαλακτοβιομηχανίας δεν είναι εύκολο, ο ανταγωνισμός με την είσοδο και ξένων επενδυτικών κεφαλαίων, είναι πράγματι οξυμμένος, αλλά έχουμε μάθει να λειτουργούμε σε τέτοιες συνθήκες. Αυτό που πρέπει όλους να μας απασχολεί, είναι να υπάρχει θεμιτός ανταγωνισμός.

«Μπορεί όντως η αγορά της Βόρειας Ελλάδας να γίνεται πιο δύσκολη, όμως από την άλλη πλευρά, η ΜΕΒΓΑΛ βλέπει σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης στην αγορά της Αθήνας όπου αυξάνουμε τις πωλήσεις μας και στο γιαούρτι, αλλά και στο φρέσκο γάλα. Τα τελευταία δύο –τρία χρόνια καταγράφουμε διψήφιες αυξήσεις στις πωλήσεις μας στην Αττική, στα γιαούρτια, στο γάλα, στα πινόμενα γιαούρτια, δηλαδή στη σειρά με τα κεφίρ και το αριάνι».

Η ΜΕΒΓΑΛ, όπως είπε ο κ. Χατζάκος, συνεχίζει να επιμένει στην καινοτομία και στη διαφοροποίηση, όπως προϊοντικά αυτή εκφράζεται, αν και  διαπιστώνει ότι στον κλάδο γίνεται μία στροφή προς το «back to basics», πιθανώς λόγω οικονομικής συγκυρίας. Ο κόσμος δείχνει να στρέφεται στο απλό γάλα αλλά η ΜΕΒΓΑΛ  δεν απομακρύνεται από κατηγορίες στις οποίες πιστεύει, έχει επενδύσει και θεωρεί ότι έχουν προοπτική, όπως για παράδειγμα είναι τα πινόμενα γιαούρτια. Τα γλυκίσματα και τα πινόμενα εισφέρουν περίπου 15 εκατ. ευρώ στο συνολικό τζίρο της εταιρείας, ενώ για παράδειγμα το ρυζόγαλο, είναι ένας από τους μεγαλύτερους κωδικούς της ΜΕΒΓΑΛ στην Ιταλία.

Ένα χρόνο με το νέο σχήμα διοίκησης

Στο επόμενο δίμηνο κλείνει ο πρώτος χρόνος για το νέο διοικητικό σχήμα της ΜΕΒΓΑΛ, το οποίο ο κ. Χατζάκος θεωρεί ότι  είναι πιο ευέλικτο, κάτι που βοηθάει σε μία εποχή που απαιτούνται γρήγορες αποφάσεις.

«Ο κ. Θεοδωρόπουλος, σαν μέλος άλλωστε του διοικητικού συμβουλίου της ΜΕΒΓΑΛ, οπωσδήποτε συμβάλλει ουσιαστικά, συμβουλευτικά, στη λήψη καίριων αποφάσεων. Το κυριότερο όμως είναι ότι  υπάρχει «χημεία» , θα έλεγα, μεταξύ της ΜΕΒΓΑΛ, των υπολοίπων μετόχων της Εταιρείας και του κ. Θεοδωρόπουλου κι’ αυτή αποτελεί την καλύτερη βάση για να υπάρξουν συνεργασίες και συνέργειες.

Σε συνέργειες, πέραν της ΜΕΒΓΑΛ, δεν έχουμε προχωρήσει ακόμη. Περιμένουμε να ολοκληρωθεί το επενδυτικό του πλάνο και από εκεί και πέρα, υπάρχουν πολλές ιδέες για το πως θα μπορούσαν να υπάρξουν επωφελείς συνέργειες σε κοινές αγορές, στα δίκτυα διανομής ή ακόμη και στην παραγωγή προϊόντων», επισήμανε ο κ. Χατζάκος.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕ ΤΟ