ΟΑΣΘ: Από 1ης Δεκεμβρίου, φρένο στο “δεν πληρώνω”- νέο σύστημα ελέγχων

Επιχειρήσεις Πολιτική

Από την 1η Δεκεμβρίου ο ΟΑΣΘ θέτει σε εφαρμογή το εκσυγχρονισμένο σύστημα ελέγχου κομίστρου, με σκοπό την αντιμετώπιση της εισιτηριοδιαφυγής που έχει, σε συνδυασμό με τις επιπτώσεις της πανδημίας, ρίξει τα παραγωγικά έσοδα του Οργανισμού στα τάρταρα.

Το νέο σύστημα που σε επόμενο χρόνο θα γίνει πιο smart με τα άϋλα εισιτήρια, που θα προμηθεύονται οι επιβάτες από το e-shop που σχεδιάζει ο ΟΑΣΘ, παρουσίασαν σε συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος και δ/νων σύμβουλος καθ. Γιώργος Σκόδρας, ο αναπλ. πρόεδρος και μέλος δ.σ. καθ. Ιωσήφ Κιοσέγλου, ο πρόεδρος του ΣΕΟΑΣΘ κ. Γιάννης Δήμκας και ο δ/ντής Εσόδων κ. Χρήστος Χατζηγεωργίου.

Παρέμβαση στη συνέντευξη έκανε ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών κ. Γιάννης Ξιφαράς ο οποίος αναφέρθηκε στα πολλά και μεγάλα οικονομικά προβλήματα που κληρονόμησε, από προηγούμενες διοικήσεις, ο Οργανισμός και τα οποία καταβάλλεται προσπάθεια να επιλυθούν. Στα προβλήματα αυτά περιλαμβάνεται η εκτεταμένη εισιτηριοδιαφυγή, που έχει σαν αποτέλεσμα μόνο το 14% των εξόδων του ΟΑΣΘ να καλύπτεται από το κόμιστρο, ενώ το 86% είναι έσοδα από κρατικό χρήμα.

Ο κ. Ξιφαράς υπογράμμισε ότι στόχος των ελέγχων δεν είναι η επιβολή προστίμων αλλά η αύξηση των εσόδων μέσω της επικύρωσης του εισιτηρίου από τους επιβάτες.

Επιδίωξη του Υπουργείου είναι «να γίνει ο ΟΑΣΘ ελκυστικός για το επιβατικό κοινό κι’ όχι μόνο για όσους δεν έχουν ΙΧ αυτοκίνητο ή χρήματα αρκετά για να χρησιμοποιούν ταξί. Η εισιτηριοδιαφυγή πρέπει να καταπολεμηθεί γιατί η αδυναμία παρακολούθησης της καταβολής κομίστρου, είναι σε βάρος των παρεχόμενων υπηρεσιών», πρόσθεσε ο Γ.Γ. Μεταφορών.

Στόχος δεν είναι η επιβολή προστίμων

Επανειλημμένως τονίσθηκε από τον κ. Σκόδρα, ότι στόχος του Οργανισμού δεν είναι η επιβολή προστίμων στους επιβάτες, αλλά η αύξηση των εσόδων από το κόμιστρο. «Πρέπει να ξαναεκπαιδευτούν οι επιβάτες, στην επικύρωση του εισιτηρίου», είπε ο πρόεδρος του Οργανισμού.

Το νέο σύστημα ελέγχου κομίστρου

Το νέο σύστημα, βασίζεται σε περισσότερους ελεγκτές, επιμορφωμένους, που θα διενεργούν προληπτικούς και αιφνιδιαστικούς ελέγχους.

Επίσης, στη χρήση έξυπνων κινητών τηλεφώνων και φορητών εκτυπωτών τσέπης, για την ηλεκτρονική έκδοση των προστίμων.

Οι ελεγκτές, από 47 που ήταν, έγιναν 90, με εσωτερικές μεταφορές προσωπικού του ΟΑΣΘ. 

Ο Οργανισμός πλέον εισάγει τους ‘στάσιμους ελεγκτές’, που ένστολοι και με διακριτικά του ΟΑΣΘ, θα βρίσκονται εντός των λεωφορείων σε όλο το μήκος της διαδρομής, στις γραμμές που παρουσιάζουν μεγάλη επιβατική κίνηση.

Επίσης, θα γίνονται έλεγχοι για την επικύρωση των εισιτηρίων  και κατά την επιβίβαση των πολιτών, στους τερματικούς σταθμούς.

Μάλιστα όταν καταστεί δυνατό λόγω κορωνοϊού και αφού τοποθετούν ειδικά διαχωριστικά στην καμπίνα του οδηγού, θα επιτραπεί και η άνοδος επιβατών από την πρώτη μπροστινή πόρτα οπότε και οι οδηγοί θα μπορούν, οπτικά, να κάνουν ελέγχους.

Οι έλεγχοι από οπτικοί θα γίνουν και ακουστικοί, όταν ολοκληρωθεί το λογισμικό  για το ηλεκτρονικό εισιτήριο, ενώ η διοίκηση βρίσκεται σε επαφές με τραπεζικά ιδρύματα για να προχωρήσει η λειτουργία του e-shop, από το οποίο σε επόμενο χρόνο θα διατίθενται όλα τα «προϊόντα» και οι υπηρεσίες του Οργανισμού.

 «Ψίχουλα» τα έσοδα από το κόμιστρο

Παίρνοντας το λόγο ο κ. Σκόδρας, εξήγησε στη βάση στοιχείων, το πως η πανδημία και η μείωση της επιβατικής κίνησης «ήρθε και έδεσε» με την αντίληψη του «δεν πληρώνω» και την ουσιαστική απουσία ελέγχων στην πρώτη διοίκηση του κρατικοποιημένου ΟΑΣΘ.

«Ο χειρότερος μήνας από πλευράς εσόδων, ήταν ο Απρίλιος του 2020, όταν τα έσοδα από το κόμιστρο ήταν 185.000 ευρώ. Έχουμε εντείνει τους ελέγχους που πολλαπλασιάσθηκαν, έτσι σταδιακά τα έσοδα αυξήθηκαν και έχουν φτάσει κοντά στα 1,2- 1,3 εκατ ευρώ το μήνα. Στόχος είναι, στο πρώτο εξάμηνο του 2022, να διπλασιαστούν και να φτάσουν στα προ covid επίπεδα, δηλαδή περί τα 2,5-3 εκατ. ευρώ».

Να σημειωθεί πως προ κρατικοποίησης τα έσοδα ανά λεωφορείο, ανά μήνα, ήταν 9.500 ευρώ, στη συνέχεια επί εποχής διοίκησης Παππά είχαν πέσει στις 7.400 ευρώ , ενώ τώρα, με την εντατικοποίηση των ελέγχων ανέβηκαν στις 9.450 ευρώ/λεωφορείο/μήνα.

Ο ΟΑΣΘ, που πλέον έχει σε κυκλοφορία ( ιδιοκτησίας του και μισθωμένα με leasing) 435 λεωφορεία, θα μπορεί, αν αποδώσει το νέο σύστημα ελέγχων, να έχει έσοδα 4,1 εκατ. ευρώ το μήνα από το κόμιστρο, δηλαδή να καλύπτει το 45% των λειτουργικών του δαπανών που ανέρχονται σε 9 εκατ. ευρώ μηνιαίως. Αν σε αυτά προστεθούν και τα περίπου 2 εκατ. που έχει το μήνα, έσοδο, από την παροχή κοινωνικής υπηρεσίας, τότε τα πράγματα θα βελτιωθούν σημαντικά για τον υπό εκκαθάριση Οργανισμό, ο οποίος όμως θα συνεχίσει να είναι μη βιώσιμος.

Απαντώντας σε δημοσιογραφικές ερωτήσεις ο κ. Σκόδρας αναφέρθηκε και σε άλλα θέματα που αφορούν τον ΟΑΣΘ.

Covid και έλεγχοι επιβατών

Σε ό,τι αφορά στη διενέργεια ελέγχων για τον covid στο επιβατικό κοινό, είπε ότι δεν μπορούν να γίνονται από προσωπικό του Οργανισμού και πως περιοδικά και τυχαιοποιημένα πραγματοποιούνται από άνδρες της Τροχαίας.

Σε ό,τι αφορά στην υπογραφή νέας Συλλογικής Σύμβασης, δήλωσε ότι από τις 5 Ιουλίου του 2021 έχει συμφωνηθεί το σχέδιο του κειμένου της ΣΣΕ με το Συνδικάτο Εργαζομένων, αλλά διερευνάται από τα συναρμόδια Υπουργεία η δυνατότητα ικανοποίησης πρόσθετων μη μισθολογικών αιτημάτων των εργαζομένων, τονίζοντας ότι μη μισθολογικές παροχές που ξεπερνούν τις 5.000 ευρώ πρέπει να πάρουν την έγκριση του Υπουργείου Οικονομικών.

Τέλος, ανέφερε ότι το ακριβές μέγεθος της εισιτηριοδιαφυγής δεν μπορεί να υπολογισθεί, γιατί δεν καταμετράται ο αριθμός των επιβατών. Παλαιότερες εκτιμήσεις, προ  κρατικοποίησης, τοποθετούσαν τις απώλειες από την εισιτηριοδιαφυγή, στα περίπου 20 εκατ. ευρώ.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕ ΤΟ