ΑΠΘ: Πολλαπλές οι αρνητικές συνέπειες από το νέο αθλητικό νομοσχέδιο (VIDEO)

Παιδεία

Για τις αρνητικές συνέπειες του νέου αθλητικού νομοσχεδίου, τόσο στη δημόσια υγεία, όσο και στα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των ΤΕΦΑΑ, μίλησαν σήμερα ο Πρύτανης του ΑΠΘ, ο Κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του ΑΠΘ, ο Πρόεδρος του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΤΕΦΑΑ) του ΑΠΘ, ο Πρόεδρος του ΤΕΦΑΑ του ΑΠΘ στις Σέρρες και η Αντιπεριφερειάρχης Μ.Ε. Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου.

Σοβαρές επιστημονικές ενστάσεις για το νέο αθλητικό νομοσχέδιο με τίτλο «Αθλητικός Εθελοντισμός, Αθλητισμός Αναψυχής και Άθληση για Όλους, Πνευματικός Αθλητισμός, Ηλεκτρονικός Αθλητισμός (e-sports), Εργασιακός Αθλητισμός και λοιπές τροποποιήσεις της αθλητικής νομοθεσίας», εξέφρασαν ο Πρύτανης και οι υπεύθυνοι των σχολών ΤΕΦΑΑ του ΑΠΘ, στη διάρκεια συνέντευξης τύπου που παραχώρησαν σήμερα στην αίθουσα της Συγκλήτου του πανεπιστημίου, με τη συμμετοχή και της αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλονίκης, Βούλας Πατουλίδου.

Όπως τονίστηκε μεταξύ άλλων, στις προβλέψεις του νέου νομοσχεδίου περιλαμβάνεται η εισαγωγή του «Εκπαιδευτή», ενός νέου επαγγελματικού θεσμού, ο οποίος θα μπορεί να είναι απόφοιτος ΙΕΚ ή κάποιας άλλης ιδιωτικής σχολής και με ελάχιστες τεχνικές γνώσεις και καθόλου επιστημονικές, θα μπορεί να υποκαθιστά σε πολλές περιπτώσεις τους αποφοίτους των ΤΕΦΑΑ, πλήττοντας έτσι σε πολύ μεγάλο βαθμό και τα επαγγελματικά τους δικαιώματα, τη στιγμή μάλιστα που περίπου 15.000  απόφοιτοι παραμένουν άνεργοι.

Αυτό, όπως επισημάνθηκε είναι λάθος για πάρα πολλούς λόγους, καθώς οι απόφοιτοι των ΤΕΦΑΑ, όχι μόνο διαθέτουν επιστημονικές γνώσεις (ανατομίας εργοφυσιολογίας, βιοχημίας, βιοκινητικής, διδακτικής και παιδαγωγικής, ψυχολογίας και κινητικής συμπεριφοράς, προπονητικής, κινητικής μάθησης και ανάπτυξης, οργάνωσης και διοίκησης), αλλά μπορούν και να τις συνδυάζουν με σκοπό να υλοποιούν αποτελεσματικά προγράμματα άσκησης, που θα ωφελούν την υγεία των αθλουμένων και δεν θα την εκθέτουν σε κινδύνους.

Οι συμμετέχοντες στη συνέντευξη τύπου, έκαναν γνωστό πως σήμερα το απόγευμα θα υπάρξει επικοινωνία με τον υφυπουργό Αθλητισμού Λευτέρη Αυγενάκη, προκειμένου να του παρουσιαστούν οι προβληματισμοί και οι ενστάσεις, ευχαριστώντας τον υφυπουργό για τη διάθεση διαλόγου.

Στη Συνέντευξη Τύπου μίλησαν ο Πρύτανης του ΑΠΘ, Καθηγητής Νικόλαος Γ. Παπαϊωάννου, ο Κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του ΑΠΘ, Καθηγητής Γεώργιος Τζέτζης, ο Πρόεδρος του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΤΕΦΑΑ) του ΑΠΘ, Καθηγητής Χαράλαμπος Τσορμπατζούδης, ο Πρόεδρος του ΤΕΦΑΑ του ΑΠΘ στις Σέρρες, Αν. Καθηγητής Μιχάλης Νικολαΐδης και η Αντιπεριφερειάρχης Μ.Ε. Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου.

Ν. Παπαϊωάννου: Καθαρά επιστημονική η στόχευση μας

«Η παρουσία μας σήμερα εδώ, το μόνο σκοπό που έχει, είναι να υπάρξει μια δημόσια παρέμβαση εκ μέρους του πανεπιστημίου, την οποία οφείλουμε να εισφέρουμε στον δημόσιο διάλογο σε σχέση με τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των δύο τμημάτων» επισήμανε μεταξύ άλλων ο Πρύτανης του ΑΠΘ.

Ο κ. Παπαϊωάννου, μετέφερε την αγωνία των αποφοίτων για την «αυριανή μέρα», είπε πως ο ίδιος και οι συνάδελφοι του ακαδημαϊκοί απλά παρουσιάζουν τις απόψεις τους και ανέφερε χαρακτηριστικά πως «οποιαδήποτε άλλη στόχευση δεν σχετίζεται με εμάς». «Εμάς η στόχευση είναι καθαρά ακαδημαϊκή, καθαρά επιστημονική και νομίζω το οφείλουμε στα νέα παιδιά, το οφείλουμε στους φοιτητές μας, το οφείλουμε σε όλα εκείνα τα παιδιά που σκέφτονται να σπουδάζουν σε όποιο πανεπιστημιακό τμήμα ανά την Ελλάδα, στον τομέα της Φυσικής Αγωγής, έτσι ώστε το αύριο να είναι ξεκάθαρο για όλους» επισήμανε χαρακτηριστικά.

Γ.Τζέτζης: Στο ν/σ υπονομεύεται η δημόσια υγεία και η ποιότητα ζωής των πολιτών

Ο Κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του ΑΠΘ, Καθηγητής Γεώργιος Τζέτζης, αναφέρθηκε αρχικά στην αποστολή των Τμημάτων Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΤΕΦΑΑ), τα οποία όπως τόνισε, υπηρετώντας την έρευνα και την εκπαίδευση στην άσκηση στην αναψυχή και στον αθλητισμό, προάγουν την υγεία και την ποιότητα ζωής των πολιτών κάθε ηλικίας.

Είπε πως οι απόφοιτοι των ΤΕΦΑΑ γνωρίζουν τα γνωστικά περιεχόμενα των διαφορετικών επιστημονικών περιοχών και εξειδικεύονται έτσι ώστε να μπορούν να τα συνδυάζουν διεπιστημονικά για να διαχειρίζονται αποτελεσματικά την άσκηση ως μέσο βελτίωσης της ανθρώπινης κινητικής απόδοσης για τον αθλητισμό την αθλητική αναψυχή, τη φυσική δραστηριότητα και την υγεία.

Επισημαίνοντας το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο, ζήτησε την τροποποίηση αρκετών άρθρων από το προτεινόμενο νομοσχέδιο, και ειδικά για μέρος Β με τίτλο “Αθλητισμός Αναψυχής και Άθληση για όλους”.

«Ειδικότερα στο άρθρο 13 παρουσιάζεται η κατηγορία αναψυχικού αθλητισμού ως μια ξεχωριστή κατηγορία παραβλέποντας ότι η άσκηση είναι το μέσο για να επιτευχθούν στόχοι αθλητισμού, αναψυχής ή υγείας και ότι για τον σχεδιασμό, εφαρμογή και αξιολόγηση απαιτούνται επιστημονικές γνώσεις που κατέχουν οι απόφοιτοι ΤΕΦΑΑ. Εξάλλου, τα θέματα του οργανωτικού πλαισίου των προγραμμάτων άθλησης για όλους (Π.Α.γ.Ο.) και της αναψυχής έχουν ήδη ρυθμιστεί με τις διατάξεις του Ν.2527/8.10.2013/τεύχος Β΄ και Ν.1774/17.6.2016/τεύχος Β΄ όπου αναφέρεται ότι οι διαφορετικού τύποι άσκησης για διαφορετικές κοινωνικές ομάδες, καλύπτονται πλήρως από τα περιεχόμενα των Τμημάτων Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού της χώρας.

Αναφέρει, επίσης, ότι οι πτυχιούχοι ΤΕΦΑΑ αποτελούν το βασικό προσωπικό των προγραμμάτων άθλησης για όλους. Το νομοσχέδιο προτείνει την απασχόληση των εκπαιδευτών στον τόσο ευαίσθητο χώρο των προγραμμάτων άσκησης για όλους, τα οποία εδώ και τέσσερις δεκαετίες υλοποιούνται από τους ΚΦΑ στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και πρωτίστως απευθύνονται σε κοινωνικά ευάλωτες ομάδες. Προτείνεται το άρθρο αυτό να τροποποιηθεί ώστε να απασχολούνται μόνο απόφοιτοι ΤΕΦΑΑ» δήλωσε χαρακτηριστικά.

Αναφορικά με τον θεσμό του «Εκπαιδευτή», ο κ. Τζέτζης είπε πως παραβλέπεται ότι οι επαγγελματίες της άσκησης με στόχο την αναψυχή και την υγεία θα πρέπει να είναι εφοδιασμένοι με επιστημονικές γνώσεις πανεπιστημιακού επιπέδου, οι οποίες παρέχονται με εξειδικεύσεις στην αθλητική αναψυχή ή στον αθλητισμό τα τελευταία 30 χρόνια από τα ΤΕΦΑΑ.

«Σε μια προσπάθεια διαχωρισμού των πεδίων, αναφέρει ότι ο εκπαιδευτής θα ασκεί το κοινό σε ειδικότητες που δεν διδάσκεται στις ΣΕΦΑΑ, υποστηρίζοντας έτσι ότι για τις ειδικότητες άσκησης των ΤΕΦΑΑ απαιτούνται επιστημονικές γνώσεις ενώ για αυτές που δεν διδάσκονται δεν απαιτούνται οι ίδιου επιπέδου γνώσεις.

Στον νόμο απουσιάζει η αναφορά των αποφοίτων ΤΕΦΑΑ από τον αθλητισμό αναψυχής. Άραγε ο απόφοιτος ΤΕΦΑΑ τετραετούς φοίτησης θα πρέπει να πάρει νέα εκπαίδευση και πιστοποίηση ως εκπαιδευτής αθλητικής αναψυχής από κάποιο ΙΕΚ;» διερωτήθηκε ο κ. Τζέτζης.

Ο ίδιος – προτείνοντας τη διαγραφή του άρθρου 20 –  επισήμανε πως στο νομοσχέδιο υπονομεύεται η δημόσια υγεία και η ποιότητα ζωής των πολιτών «αφού παραβλέπεται ότι επειδή η άσκηση διαταράσσει έντονα τη φυσιολογική λειτουργία του οργανισμού, αν δεν γίνει στοχευμένα και με βάση τις επιστημονικές αρχές, αντί να βελτιώσει την υγεία ή την απόδοση, μπορεί να επιφέρει κινδύνους ή σημαντικά προβλήματα στη σωματική, ψυχική και κοινωνική υγεία τους». Υπονομεύει επίσης τη δημόσια πανεπιστημιακή εκπαίδευση αφού με την εισαγωγή της επαγγελματικής ιδιότητας του «Εκπαιδευτή» εξομοιώνει τις δεξιότητες των επικαλούμενων εκπαιδευτών-αποφοίτων ΙΕΚ με αυτές των αποφοίτων ΤΕΦΑΑ πανεπιστημιακής εκπαίδευσης.

Αναφορικά με το άρθρο 38 για τον “Εργασιακό αθλητισμό”, για τον οποίο τα ΤΕΦΑΑ έχουν μαθήματα και ειδικότητες, ζήτησε την τροποποίηση του ώστε να απασχολούνται μόνο απόφοιτοι ΤΕΦΑΑ.

«Το νομοσχέδιο δημιουργεί πρόσφορο έδαφος για την απασχόληση ημιμαθών επαγγελματιών στον χώρο των γυμναστηρίων, της αθλητικής αναψυχής, της άσκησης για όλους, του μαζικού αθλητισμού, του εργασιακού αθλητισμού, τις υπαίθριες δραστηριότητες αθλητικής αναψυχής που τόσα χρόνια υλοποιούνται με επιτυχία από τους αποφοίτους ΤΕΦΑΑ, υπονομεύοντας την υγεία των πολιτών της χώρας. Προτείνεται η συνεργασία του υπουργείου, της ομοσπονδίας και της ΓΓΑ με τα πανεπιστημιακά ιδρύματα για τη διοργάνωση πιστοποιημένων προγραμμάτων ΚΕΔΙΒΙΜ σε αθλήματα και αθλητικές δραστηριότητες αναψυχής που δεν διδάσκονται από τα ΤΕΦΑΑ. Επίσης, προτείνεται η συνεργασία της ΓΓΑ με τα πανεπιστήμια για την επιστημονική επίβλεψη και κατάρτιση των προγραμμάτων σπουδών των σχολών προπονητών και εκπαιδευτών της Γενικής Γραμματείας σε αθλήματα και αθλητικές δραστηριότητες αναψυχής τα οποία δεν διδάσκονται από τα ΤΕΦΑΑ» κατέληξε ο Κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.

Β. Πατουλίδου: Η απόκτηση λίγων γνώσεων από εδώ και λίγο από εκεί, δεν προκαλεί τίποτα άλλο παρά μόνο βία, θυμό

Για τους κινδύνους της ημιμάθειας στον αθλητισμό μίλησε από την πλευρά της η Ολυμπιονίκης και αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου, εξηγώντας πως οι μη σωστά καταρτισμένοι γυμναστές ή προπονητές είναι μέρος του προβλήματος με την οπαδοποίηση του αθλητισμού και τη βία στους αθλητικούς χώρους.

Η κα Πατουλίδου, έφερε αρχικά ένα παράδειγμα σχετικό με την πανδημία για να καταδείξει τα αρνητικά σημεία του νομοσχεδίου.  «Θα μπορούσε κάλλιστα, λόγω της ανάγκης, μέσα σε μία εβδομάδα κάποιος να πάει να επιμορφωθεί και να μπει μέσα σε ένα νοσοκομείο και εμείς να αφήσουμε το θέμα της ζωής μας στα δικά του χέρια; Τόσο εύκολα; Γιατί κάπως έτσι φαίνεται αυτό το νομοσχέδιο» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Όπως η ίδια επισήμανε, σήμερα έχουμε φτάσει σε μία εποχή της απόλυτης πιστοποίησης της γνώσης. «Η απόκτηση λίγων γνώσεων από εδώ και λίγο από εκεί, δεν προκαλεί τίποτα άλλο παρά μόνο βία, θυμό, και κάποια στιγμή αυτά δεν μπορούν να εφαρμοστούν. Και βλέπουμε τα αποτελέσματα της ημιμάθειας και μέσα στους αθλητικούς χώρους. Εσείς πιστεύετε ότι δεν ευθυνόμαστε για όλη αυτήν την οπαδοποίηση, τη βία και για όλα αυτά τα νέα παιδιά που βγάζουν τον θυμό τους στους δρόμους, γιατί δεν ξέρουν από πού να κρατηθούν; Κάτι έχουμε χάσει. Ένα μόνο θέλω να σας πω. Ο καλύτερος, ο πιο αγαπημένος δάσκαλος ή καθηγητής, είναι ο γυμναστής ή ο προπονητής. Είναι και ο ψυχολόγος. Όταν λοιπόν αυτός δεν είναι καταρτισμένος, τότε κάτι χάνουμε. Η βία προκαλείται από έναν συναισθηματικό φόρτο που κάλλιστα ένας απόλυτα επιστημονικά καταρτισμένος καθηγητής, ειδικά γυμναστής, μπορεί να βοηθήσει ώστε να αποφορτιστεί. Δεν το έχουμε καταλάβει; Ε χάνουμε. Και αυτό θα διαιωνίζεται».

Ο Πρόεδρος του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του ΑΠΘ, Καθηγητής Χαράλαμπος Τσορμπατζούδης, δήλωσε ότι «Τα Τμήματα έχουν αναγνωρισμένη από την Πολιτεία παιδαγωγική επάρκεια. Οι απόφοιτοι των Τμημάτων έχουν παρακολουθήσει και εξεταστεί με επιτυχία σε περισσότερα από 20 μαθήματα παιδαγωγικής και διδακτικής κατεύθυνσης τα οποία τους καθιστούν ικανούς να σχεδιάζουν, να εφαρμόζουν και να αξιολογούν προγράμματα διδασκαλίας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης που στηρίζονται σε βασικές παιδαγωγικές αρχές και ευρήματα από τις αθλητικές επιστήμες.

Η παιδαγωγική κατάρτιση των αποφοίτων μας, τους καθιστά ικανούς να πετυχαίνουν τους στόχους του αθλητισμού και να προάγουν με επιτυχία τη σωματική, τη συναισθηματική, την κοινωνική και την ηθική ανάπτυξη των μαθητών, των αθλητών/τριών και των ασκούμενων, όπως επίσης και την υγεία και την ασφάλεια τους τόσο στο σχολικό όσο και στο εξωσχολικό περιβάλλον. Οι απόφοιτοι των Τμημάτων μας είναι οι μοναδικοί που διαθέτουν γνώσεις και μεθόδους παιδαγωγικής, ψυχολογίας, φυσιολογίας και αθλητιατρικής, οι οποίες τους καθιστούν ικανούς να διδάξουν, να εφαρμόσουν με ασφάλεια και να αξιολογήσουν προγράμματα άσκησης σε όλο το φάσμα της αθλητικής δραστηριότητας».

O Πρόεδρος του ΤΕΦΑΑ του ΑΠΘ στις Σέρρες, Αν. Καθηγητής Μιχάλης Νικολαΐδης, αφού επισήμανε ότι η άσκηση και ο αθλητισμός είναι ένα ακαδημαϊκό και επιστημονικό αντικείμενο δήλωσε: «Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, παραβλέπει ότι οι επαγγελματίες των προγραμμάτων άσκησης και αναψυχής πρέπει να είναι εφοδιασμένοι με επιστημονικές γνώσεις ώστε να μπορούν να σχεδιάσουν ένα πρόγραμμα άσκησης. Ποιες επιστημονικές γνώσεις; Ως κατεξοχήν διεπιστημονικό αντικείμενο, απαιτεί να έχεις γνώσεις μαθηματικών (π.χ., για να αναλύεις την τακτική των αθλημάτων), φυσικής (π.χ., μηχανική της κίνησης, ρουχισμός), χημείας (π.χ., εργοφυσιολογία και διατροφή), ψυχολογίας (π.χ., κινητική μάθηση και συμπεριφορά), κοινωνιολογίας (π.χ., αξίες και ιδεολογία του αθλητισμού), παιδαγωγικής (εκμάθηση και διδασκαλία της ανθρώπινης κίνησης) και πολλών άλλων θεμελιωδών επιστημών. Γνώσεις που παρέχει και ικανότητες που αποκτούνται μόνο από ένα πανεπιστημιακό Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού́.

Ας μην ξεχνάμε, ότι ο απόφοιτος του ΤΕΦΑΑ δεν είναι παθητικός δέκτης της επιστημονικής πληροφορίας αλλά παραγωγός της. Αυτή είναι και η ειδοποιός διαφορά των Πανεπιστημίων και των Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης.

Ο επαγγελματίας δεν μπορεί απλώς να καταρτίζεται – δεν είναι τεχνίτης. Προσφέρει γνώση και εμβαθύνει προσπαθώντας να επιλύσει σύνθετα θέματα άσκησης, αθλητισμού και ανθρώπινης απόδοσης. Με τόση πληροφορία εκεί έξω ο σύγχρονος επαγγελματίας άσκησης θα πρέπει να μπορεί να διακρίνει το αληθινό από το ψεύτικο και το πραγματικό από τον μύθο (π.χ., επιλογή του κατάλληλου μοντέλου άσκησης ή συμπληρωμάτων διατροφής). Θα πρέπει να είναι λοιπόν, θα μπορούσα να πω, ένας “κινητικά” και “αθλητικά” εγγράμματος επαγγελματίας άσκησης. Πώς θα διασφαλιστούν τα επαγγελματικά δικαιώματα του απόφοιτου ΤΕΦΑΑ; Τελικά, ποιος πρέπει  να είναι επαγγελματίας άσκησης; Προσωπικά, πιστεύω ότι ο απόφοιτος ΤΕΦΑΑ θα πρέπει να μπορεί, κατά αποκλειστικότητα, να εργάζεται σε οποιαδήποτε δραστηριότητα έχει να κάνει με άσκηση και αθλητισμό (πλην ελάχιστων εξαιρέσεων) ειδικά όταν αφορά σε ανήλικους αθλητές. Ωστόσο, στην περίπτωση των προπονητών αθλημάτων, εκεί θα πρέπει, με αυστηρά κριτήρια, να μπορεί να δίνεται η δυνατότητα σε ανθρώπους με εγνωσμένη αθλητική εμπειρία να μπορούν να ασκούν το επάγγελμα του προπονητή, με προϋπόθεση να έχουν εκπαιδευτεί από τους καθ’ ύλην αρμόδιους, δηλαδή τα ΤΕΦΑΑ. Έτσι, θα μπορούσαν, π.χ. τα ΤΕΦΑΑ σε συνεργασία με τις ομοσπονδίες να οργανώσουν προγράμματα εκπαίδευσης, έτσι ώστε και οι μη απόφοιτοι των ΤΕΦΑΑ να αποκτούν τη βασική γνώση και τις δεξιότητες που απαιτούνται για να εκπαιδεύσουν με ασφάλεια αθλητές. Ένας τρόπος για να γίνει κάτι τέτοιο υπάρχει εδώ και καιρό στα ελληνικά πανεπιστήμια και μάλιστα λειτουργεί με επιτυχία: είναι τα προγράμματα διά βίου μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ)».

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕ ΤΟ