Δρ. Αντωνία Τορρένς: Μία νέα σχολική χρονιά. Μια ακόμη αρχή για όλους μας

Ελλάδα Παιδεία

Η εκπαιδευτική ψυχολόγος, γενική διευθύντρια του Κέντρου Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας και ιδρύτρια της πρωτοβουλίας Live Without Bullying, Αντωνία Τορρένς, μοιράζεται συμβουλές για γονείς με αφορμή την έναρξη της σχολικής χρονιάς.

Διαβάστε αναλυτικά το σχόλιο της κα. Τορρένς για την ενημέρωση των παιδιών από τους γονείς για την νέα καθημερινότητά τους:

«Αγαπητοί γονείς,

Με την ελπίδα ότι ξεκινάμε μια νέα σχολική χρονιά με χαρακτηριστικά μιας πιο φυσιολογικής ροής σε όλα τα επίπεδα, θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας κάποιες σκέψεις.

Δεν θέλω να αναφερθώ σε θέματα που έχουν διαβαστεί πολλές φορές από τους γονείς, σχετικά με τις καλές συνήθειες που βοηθούν τα παιδιά τους να δημιουργήσουν. Μπορείτε να βρείτε άπειρες πληροφορίες στο διαδίκτυο και λίγο ως πολύ να τις προσαρμόσετε στα δικά σας μέτρα και οικογενειακά αξιακά συστήματα. Εκείνο στο οποίο θα ήθελα λίγο να σταθώ, είναι η προσοχή που πρέπει να δώσουμε την παρούσα χρονική στιγμή στον ψυχισμό των παιδιών μας λόγω του παρατεταμένου διαστήματος της μη-κανονικότητας την οποία ακόμη βιώνουμε καθώς και των ψυχολογικών επιπτώσεων που μας αφήνει ο Covid 19.

Πιο συγκεκριμένα αναφέρομαι στο φόβο για τη νόσο και την εξέλιξή της, την αβεβαιότητα, την πλήξη από τα περιοριστικά μέτρα και την παύση των δραστηριοτήτων, την ανατροπή της οικογενειακής ρουτίνας, το φόβο της απώλειας ενός αγαπημένου προσώπου, την αίσθηση ότι η οικονομική κατάσταση της οικογένειας δυσχεραίνει, το θυμό για την τόσο περιορισμένη δυνατότητα επαφών με αγαπημένα πρόσωπα κτλ. Όλα αυτά, έχουν αφήσει ίχνη στους ενήλικες αλλά και στα παιδιά, πόσο μάλλον όταν βλέπουν ότι η κατάσταση αυτή παρατείνεται, με άγνωστο το χρονικό σημείο που θα μπορέσουμε να απαλλαγούμε ολοκληρωτικά.

Έτσι λοιπόν παράλληλα με τον κόσμο των ενηλίκων, ένας μεγάλος αριθμός παιδιών παγκόσμια -ειδικά όταν υπάρχει ένα υπόστρωμα ψυχικής ευαλωτότητας- αντιμετωπίζει πλέον ένα διάχυτο άγχος, κατάθλιψη, ιδεοψυχαναγκαστικές διαταραχές και μετατραυματικό στρες, φαινόμενα πρωτοφανή σε τόσο μεγάλη έκταση στην παιδική ηλικία.

Τι μπορούμε να κάνουμε λοιπόν για τα παιδιά, ειδικά τώρα που ξεκινούν την νέα σχολική χρονιά, έχοντας ταυτόχρονα συναισθήματα αισιοδοξίας, ότι επιστρέφουν στην επιθυμητή τους πραγματικότητα, αλλά και καχυποψίας, εφόσον το μέλλον ακόμα επιφυλάσσει διάφορες δυσκολίες;

Μερικές χρήσιμες συμβουλές:

Ενημερώνουμε τα παιδιά, ανάλογα με την ηλικία τους για τον κορωνοϊό και την μέχρι τώρα κατάσταση, αποφεύγοντας να υπερτονίσουμε η να υποτιμήσουμε τα γεγονότα .

Τα προστατεύουμε από τον βομβαρδισμό ειδήσεων και προσπαθούμε να βρούμε εναλλακτικούς τρόπους επικοινωνίας και ψυχαγωγίας μαζί τους. Αυτό παράλληλα με άλλα οφέλη, θα βοηθήσει τα παιδιά μας να απομακρυνθούν λίγο και από τις οθόνες όπου είχαν προσκολληθεί κατά την περίοδο του εγκλεισμού.

Μια βόλτα με τα πόδια η το ποδήλατο, μια κουβέντα μαζί τους για το χόμπι τους ή τους φίλους τους, η μια ταινία που θα ήθελαν να δουν, ο προγραμματισμός για την αγορά των πραγμάτων για τη νέα σχολική χρονιά και οτιδήποτε άλλο αισθανόμαστε ότι θα μπορούσε να βοηθήσει την από κοινού ευχαρίστηση σε κάποια δραστηριότητα, είναι μερικές προτεινόμενες ιδέες. Τα παιδιά άλλωστε έχουν τεράστια περιθώρια ευελιξίας, προσαρμογής και ενθουσιάζονται εύκολα, όταν αισθανθούν ότι ο ενήλικας που τους απευθύνεται, έχει γνήσιο ενδιαφέρον, αγάπη και ένα βαθμό ενσυναίσθησης γι’αυτά.

Προσπαθούμε να ελέγχουμε το δικό μας άγχος αναφορικά με τις σχολικές και άλλες επιδόσεις που θα θέλαμε τα παιδιά μας να έχουν. Λόγω της υπερβολικής επιφόρτισης με καθήκοντα που συχνά έχουμε ως ενήλικες, συχνά και λόγω βιασύνης μιλάμε στα παιδιά για την «υποχρέωση» που έχουν να είναι συνεπή στα καθήκοντά τους, εφόσον και από την δική μας την πλευρά κάνουμε ότι μπορούμε για να έχουν τα πάντα. Αυτό όμως τα παιδιά δεν το αντιλαμβάνονται έτσι. Συχνά αισθάνονται ότι τα μαθήματα είναι μια υποχρέωση στην οποία πρέπει να ανταποκριθούν για χάρη των γονιών τους.

Ας τους δίνουμε την δυνατότητα να παίρνουν την ευθύνη τους για τα δικά τους καθήκοντα, χωρίς έτοιμες σερβιρισμένες λύσεις για κάθε δυσκολία από εμάς.

Όταν μας δίνεται η ευκαιρία να περνάμε χαλαρά χρόνο μαζί τους, μπορούμε να τους μιλάμε γενικότερα για τα οφέλη που αποκομίζει κανείς στη ζωή από την εκπαίδευση, δίνοντάς τους παραδείγματα. Ίσως αυτό τα επηρεάσει περισσότερο μακροπρόθεσμα.

Βρίσκουμε λίγο χρόνο κατά τη διάρκεια της ημέρας να τα ρωτήσουμε πως πήγε η δική τους ημέρα τους στο σχολείο. Αν εκείνη τη στιγμή το παιδί είναι απρόθυμο να απαντήσει, ας μην επιμείνουμε. Αργότερα που θα είναι πιο χαλαρό, μπορούμε να το ρωτήσουμε πιο συγκεκριμένες ερωτήσεις (π.χ ποιος είναι ο πιο συμπαθητικός καθηγητής, η κάτι που έγινε στο σχολείο και τα ευχαρίστησε η το αντίθετο, κτλ) Αρκεί εκείνη την ώρα να αισθανθούν ότι πραγματικά θέλουμε να τα ακούσουμε και να αφουγκραστούμε το συναίσθημά τους.

Προσπαθούμε να βρούμε οποιαδήποτε ευκαιρία για αλληλεπίδραση μαζί τους, συζήτηση και επικοινωνία. Τα παιδιά έχουν ανάγκη να νιώθουν ότι η γνώμη τους λαμβάνεται υπόψη, ότι είναι σημαντικά για τους γονείς τους και ότι τα αποδέχονται όπως είναι και όχι όπως ενδεχομένως θα ήθελαν να είναι.

Καθοριστικός παράγοντας για όλα αυτά φυσικά είναι η ψυχική ισορροπία των ίδιων των γονιών. Η καλή ψυχική υγεία των γονιών και ο τρόπος που οι ίδιοι καταφέρνουν να ελέγχουν και να διαχειρίζονται τα δικά τους συναισθήματα, είναι η βασική προυπόθεση για να μπορέσουν να αντιληφθούν και να μεταβολίσουν ψυχικά τα συναισθήματα που διακινούνται στα παιδιά.

Αγαπητοί φίλοι ας αναλογιστούμε όλοι οι γονείς ότι τώρα περισσότερο από ποτέ, βιώνουμε πρωτοφανείς καταστάσεις πανδημίας και άλλων δεινών με τεράστιες κοινωνικές προεκτάσεις που σε μεγαλύτερο η μικρότερο βαθμό μας έχουν προβληματίσει και τραυματίσει όλους. Σε ένα τέτοιο λοιπόν περιβάλλον, ας αναλογιστούμε τη σημασία του γονεϊκού και παιδαγωγικού μας ρόλου, έτσι ώστε παρά τις δυσκολίες να μπορούμε να εμπνέουμε αισιοδοξία και ελπίδα στις ψυχές των παιδιών μας, κάτι που είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξή τους. Απλά γιατί χωρίς αυτά, δεν θα μπορέσουν να ισορροπήσουν, να ονειρευτούν το μέλλον και να χαρούν ελεύθερα απολαμβάνοντας την μέγιστη αξιοποίηση των ικανοτήτων τους σε όλα τα επίπεδα. Ολόψυχα εύχομαι καλή σχολική χρονιά σε όλους!»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕ ΤΟ