Ν. Τσιτσανούδη – Μαλλίδη: «Το Διεθνές Θερινό Πανεπιστήμιο είναι η γέφυρα μεταξύ ΜΜΕ και Ελληνικού Πολιτισμού»

Ελλάδα Επιστήμη Παιδεία Πολιτισμός

Σε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συνέντευξη, η «ψυχή» του Διεθνούς Θερινού Πανεπιστημίου «Ελληνική Γλώσσα, Πολιτισμός και ΜΜΕ», η ιδρύτρια και ακαδημαϊκή διευθύντριά του Νικολέττα Τσιτσανούδη – Μαλλίδη, αναπληρώτρια καθηγήτρια Γλωσσολογίας και Ελληνικής Γλώσσας του Π.Τ.Ν. του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, μιλά στο GRTimes.gr, για τον θεσμό που έγινε παράδοση, και στοχεύει στην οικοδόμηση γεφυρών ανάμεσα στα Μέσα Ενημέρωσης και στον Ελληνικό πολιτισμό.

Συνέντευξη στην Κατερίνα Παπαδοπούλου

Κυρία Τσιτσανούδη, θα ήθελα να αρχίσουμε τη συζήτησή μας από το πως προέκυψε η ιδέα του Διεθνούς Θερινού Πανεπιστημίου.

Θυμάμαι, δεκαπέντε χρόνια πριν, ότι βρισκόμουν στα παράλια του νομού Λάρισας, στα σύνορα με το νομό Πιερίας, όταν άρχισα να επεξεργάζομαι αυτή την ιδέα. Επειδή προερχόμουν από τον χώρο της δημοσιογραφίας όπου έχω πολλά χρόνια προϋπηρεσίας και ενώ ετοιμαζόμουν να μπω στην πανεπιστημιακή κοινότητα, σκέφτηκα ότι θα ήταν πολύ ωφέλιμο να συνδυάσουμε και να συνδέσουμε τον χώρο των ΜΜΕ, με τον Ελληνικό πολιτισμό και την Ελληνική γλώσσα. Κι αυτό διότι ο δίαυλος των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, είναι ένας ισχυρός δίαυλος και επομένως δεν πρέπει να μένει αναξιοποίητος από την πλευρά των φορέων της εκπαίδευσης και του πολιτισμού. Οφείλουμε να αξιοποιούμε τα ΜΜΕ προκειμένου να διαδώσουμε την Ελληνική γλώσσα, να την υπερασπιστούμε, να τη διασώσουμε και να τη διδάξουμε. Άρα λοιπόν, η αρχική σκέψη, ήταν η οικοδόμηση γεφυρών ανάμεσα στα Μέσα Ενημέρωσης, την Ελληνική γλώσσα και τον Ελληνικό πολιτισμό. Επίσης πιστεύω και στην εξωστρέφεια του Ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου και θεωρώ ότι τα ΜΜΕ μπορούν να βοηθούν ως προς αυτό, ώστε να αναπτύσσεται η παιδαγωγική λειτουργία του λόγου.

Επιλέξατε ένα δύσκολο θέμα, τη γλώσσα. Πιστεύετε ότι γίνεται σωστή χρήση της γλώσσας στην καθημερινότητά μας ή την κακοποιούμε συστηματικά;

Επειδή υπηρετώ τη γλωσσολογία, το γνωστικό μου αντικείμενο είναι «Γλωσσολογία και Ελληνική γλώσσα», δεν συντάσσομαι με τρόμο ή με τρομολαγνεία με τις απόψεις εκείνες που υποστηρίζουν ότι κακοποιούμε βάναυσα την Ελληνική γλώσσα. Σίγουρα υπάρχουν πολλά θέματα που πρέπει να δούμε και να διαπραγματευτούμε σε σχέση με το «ποια Ελληνικά» μιλάμε, σίγουρα πρέπει να γίνεται πολλή συστηματική δουλειά σε ό,τι αφορά τη διδασκαλία της Ελληνικής γλώσσας, και αυτό κάνουμε όλοι, ωστόσο, ο φόβος ή ο πανικός σε σχέση με την κατάσταση της Ελληνικής γλώσσας και της κάθε γλώσσας δεν διευκολύνει την κατάσταση. Η γλώσσα είναι ένας ζωντανός οργανισμός ο οποίος αλλάζει, μετατοπίζεται. Μάλιστα, η Αρχή της συνέχειας της γλώσσας βασίζεται στην Αρχή της μετατόπισής της. Άρα λοιπόν, ένας γλωσσολόγος, οφείλει να παραμένει ψύχραιμος και να προσπαθεί να ερμηνεύει τη γλώσσα ως φαινόμενο. Να παρατηρεί τις δυνάμεις και τη δυναμική της και φυσικά να προσπαθεί, να επιχειρεί να συνδράμει ως προς αυτό που λέμε ποιοτικότερη και αποτελεσματικότερη επικοινωνία. Οπότε, είναι μια τεράστια πρόκληση το να ασχολείται κάποιος με τη γλώσσα. Η γλωσσολογία είναι μια ερωτεύσιμη επιστήμη. Όποιος την έχει «ερωτευτεί» δεν νομίζω ότι μπορεί να την ξεπεράσει ποτέ, και φυσικά σε αυτήν την πρόκληση απαντάμε με συστηματική δουλειά, συστηματική εργασία, μελέτη, ανάλυση με θετική σκέψη και με δυναμικές προτάσεις για θεραπεία του γνωστικού αντικειμένου της γλώσσας.

Για να επιστρέψουμε στο Διεθνές Θερινό Πανεπιστήμιο. Υπήρξε από την αρχή μεγάλη ανταπόκριση της επιστημονικής κοινότητας στην πρόταση της δημιουργίας του. Περιγράψτε μου λίγο τη «ζύμωση» πριν την υλοποίησή του.

Ξεκινήσαμε στη Χώρα της Άνδρου, και πράγματι υπήρξε σοβαρή ανταπόκριση από την επιστημονική κοινότητα αλλά και από τη πλευρά των φοιτητών. Ήταν ένα πρόγραμμα, που αν κρίνουμε από το αποτέλεσμα, χρειαζόταν να υπάρξει. Υπήρχε λόγος να σχεδιαστεί και να υλοποιηθεί. Το πώς εξελίχθηκε, θεωρώ ότι είναι αποτέλεσμα σκληρής δουλειάς και υπέροχων συνεργασιών. Αρκεί να σας πω, ότι για τη μια εβδομάδα που διαρκούσε προ-κορωνοϊού, εργάζομαι συστηματικά για δέκα τουλάχιστον μήνες. Για να το πω απλά, από την επομένη της λήξης του προγράμματος, αρχίζω δουλειά για αυτό της επόμενης χρονιάς. Το πρόγραμμα, στηρίχθηκε από την πανεπιστημιακή κοινότητα και όχι μόνο, στηρίχθηκε από τους καλλιτέχνες, από τους διανοούμενους, από τον συγγραφικό και εκδοτικό χώρο. Η φιλοσοφία του, από την αρχή είχε ως concept να μην περιοριστεί μόνο στα όσα ακούγονται σε ένα αμφιθέατρο, αλλά να ανοιχτεί και σε συγγενείς χώρους όπως είναι η Τέχνη και ταυτόχρονα να συνεργαστεί με διεθνείς φορείς του πολιτισμού, της διανόησης και της δημοσιογραφίας. Νομίζω ότι αυτά ήταν τα στοιχεία που συνέβαλλαν στην εξέλιξή του.

Στιγμιότυπο από τη διαδικτυακή παρουσίαση του φετινού προγράμματος του 7ου Διεθνούς Θερινού Πανεπιστημίου

Αυτός είναι και ο λόγος που οι θεματικές οι οποίες θα αναπτυχθούν και στο φετινό πρόγραμμα είναι ευέλικτες; Για να μπορούν να συμπεριλαμβάνουν όλα όσα αναφέρατε αλλά και να «προκαλούν» τους ομιλητές και τους συμμετέχοντες να προτείνουν υπό μια έννοια και άλλες παραμέτρους;

Ακριβώς. Για αυτό και κάθε χρόνο, κάτω από τον κύριο τίτλο «Ελληνική Γλώσσα, Πολιτισμός και ΜΜΕ», υπάρχει πάντα ένας ειδικότερος τίτλος. Παλαιότεροι τίτλοι για παράδειγμα ήταν «Ο Λόγος και η κρίση απέναντι στη λογοκρισία», «Η γλώσσα και η εξουσία στις μέρες του μνημονίου». Φέτος, ο ειδικότερος τίτλος του 7ου Διεθνούς Θερινού Πανεπιστημίου είναι: «Η γλώσσα και η ελευθερία της έκφρασης», καθώς εντάσσεται στο επετειακό πρόγραμμα για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση. Παρακολουθεί την εποχή και το σκεπτικό μας είναι, να επιλέγουμε θέματα που «σπρώχνουν και λίγο τον τοίχο». Που προσπαθούν να πιάσουν τον παλμό της κοινωνίας. Που δεν είναι τόσο προβλέψιμα – δεν θα τα πω ακριβώς αιρετικά – πάντως πάνε ένα βήμα πιο μπροστά.

Φέτος, που και πότε θα υλοποιηθεί το πρόγραμμα;

Το πρόγραμμα θα πραγματοποιηθεί στην Ύδρα από 11 έως 14 Ιουλίου, στην αίθουσα Τέχνης και συναυλιών «Mελίνα Mερκούρη», υπό την αιγίδα του δήμου Ύδρας. Αυτή τη χρονιά, θα είναι υβριδικής μορφής, λόγω της κατάστασης που σχετίζεται με την υγειονομική κρίση. Εφόσον οι συνθήκες το επιτρέψουν, θα περιλαμβάνει δια ζώσης παρουσία, με τήρηση υγειονομικών πρωτόκολλων. Σε κάθε περίπτωση, θα μεταδίδεται ζωντανά από την Ύδρα, μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας.

Η αφίσα του 7ου Διεθνούς Θερινού Πανεπιστημίου

Υπάρχει και κάποιο σχετικό τηλεοπτικό σποτ.

Ναι. Στο φετινό τηλεοπτικό σποτ, πρωταγωνιστεί ο κ. Γιάννης Στάνκογλου, τον οποίο και ευχαριστούμε θερμά.

Στιγμιότυπο από το φετινό τηλεοπτικό σποτ, πρωταγωνιστεί ο κ. Γιάννης Στάνκογλου

Το Διεθνές Θερινό Πανεπιστήμιο, όλα αυτά το χρόνια, έχει αναπτύξει συνεργασίες με πολλούς φορείς του εξωτερικού. Θα ήθελα να μου πείτε ενδεικτικά κάποιες από αυτές.

Έχει γίνει πια παράδοση η καλλιέργεια της εξωστρέφειας. Θεωρώ ότι και η δική μου πρώην ιδιότητα της δημοσιογράφου έχει παίξει έναν ρόλο ως προς αυτό. Έχουμε λοιπόν συνεργαστεί με το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών Ελλάδος του πανεπιστημίου του Harvard, με το Rio de Janeiro University, με το κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού του Παρισιού, φέτος με τον όμιλο Ακαδημαϊκών της Βοστώνης. Έχουμε επίσης συνεργαστεί με την Ελληνική Αντιπροσωπεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, με το Ελληνικό Τμήμα της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων και με το Club de la presse του Παρισιού, το Γαλλικό τμήμα του Ευρωπαϊκού Ομίλου Τύπου. Είναι πια κανόνας, κάθε χρόνο, να επιλέγεται ένας ή και δύο φορείς που να είναι διακριμένοι από τον χώρο της εκπαίδευσης, κατά κανόνα της τριτοβάθμιας, και φυσικά των Μέσων Ενημέρωσης.

Στην περσινή διοργάνωση, ετοιμάζατε κάτι πραγματικά μεγάλο. Η εμφάνιση της πανδημίας όπως ανέτρεψε τα σχέδιά σας. Φαντάζομαι ότι έπρεπε να πάρετε πολλές και δύσκολες αποφάσεις με νέα δεδομένα και σε σύντομο χρονικό διάστημα. Πως το χειριστήκατε;

Είναι αλήθεια αυτό. Και το λέω έτσι, γιατί η γνώμη μου είναι ότι το πρόγραμμα αυτό, αξίζει να συνεχίζεται μόνο όταν προσφέρει μια βελτιωμένη εκδοχή του εαυτού του κάθε φορά. Δεν με ενδιαφέρει να σχεδιάζω ένα Θερινό σαν το προηγούμενο, με ενδιαφέρει να είναι καλύτερο. Πέρσι λοιπόν, θα πηγαίναμε στη Μεγάλη του Γένους Σχολή. Είχα ήδη ταξιδέψει και επισκεφθεί τον Οικουμενικό Πατριάρχη, τα είχαμε κανονίσει όλα, υπήρχε συνεργασία και με τρία πανεπιστήμια στην Τουρκία, είχαμε οργανώσει εκδηλώσεις στην Κωνσταντινούπολη, θα ήταν πραγματικά ένα ιστορικό γεγονός να πραγματοποιηθεί εκεί η δράση για το πανεπιστήμιό μας και για το Θερινό μας πανεπιστήμιο. Δυστυχώς, δεχτήκαμε αυτή την «ψυχρολουσία» και αναγκάστηκα πάρα πολύ γρήγορα να ανακοινώσω την αναστολή της δράσης πολύ πριν την σαρωτική επέλαση του κορωνοϊού. Είχα μεγάλη αγωνία γιατί ήθελα να επιστραφούν τα αεροπορικά εισιτήρια, οι διαμονές των συμμετεχόντων και φυσικά τα δίδακτρα τα οποία είχαν πληρώσει. Και ευτυχώς επεστράφησαν όλα, παρότι τελικά έγινε σε διαδικτυακό επίπεδο μια πολύ σημαντική συνεδρία την οποία οι φοιτητές μας παρακολούθησαν. Ήταν πραγματικά σημαντικό για μένα να επιστραφούν τα χρήματα και για αυτό έπρεπε να κινηθώ γρήγορα. Η αναστολή ήταν μία πολύ επώδυνη απόφαση. Ήταν ίσως μία από τις πιο άσχημες περιόδους της ζωής μου, στεναχωρήθηκα πολύ, γιατί μια δουλειά δέκα μηνών κατέρρεε. Και κυρίως γιατί ένα όραμα δεν θα πραγματοποιούνταν. Βέβαια, έχουμε δώσει υπόσχεση και μάλιστα με τον διευθυντή του CNN Grecee τον Γιάννη Μανδαλίδη που έχει πιστέψει σε αυτό που κάνουμε και μας στηρίζει πολύ, και στη Μεγάλη του Γένους Σχολή στον σχολάρχη της τον εξαιρετικό Δημήτρη Ζώτο, ότι με την πρώτη ευκαιρία, με το που θα «ανοίξουν» τα πράγματα και θα βελτιωθούν οι συνθήκες, θα βρεθούμε ξανά στην Κωνσταντινούπολη για να υλοποιήσουμε αυτό το πρόγραμμα.

Πως σχεδιάστηκε το φετινό πρόγραμμα σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες;

Η εύκολη λύση θα ήταν να μην ανακοινωθεί, να μην σχεδιαστεί. Να μην πάρει κανείς το ρίσκο ότι πάλι μια δουλεία μηνών μπορεί να ακυρωθεί. Η ομάδα μου και εγώ εργαζόμαστε ώστε να σχεδιαστεί μία άρτια διοργάνωση. Καταλαβαίνετε, ότι θα πάμε βήμα – βήμα και θα υπάρχουν συνεχείς ενημερώσεις με βάση τα όσα ανακοινώνονται από την κυβέρνηση σε σχέση με τα μέτρα της πανδημίας. Προς το παρόν συστήνουμε μόνο την εγγραφή στη διαδικτυακή συμμετοχή και αν δούμε στην πορεία ότι τα πράγματα βελτιώνονται, θα γίνουν και οι εγγραφές δια ζώσης παρουσίας. Όπως και να έχει, είναι μια διαδικασία κατά την οποία θα πρέπει να λαμβάνονται συνεχώς αποφάσεις σε συνθήκες που ανατρέπονται από μέρα σε μέρα. Δεν είναι εύκολο. Επιθυμία μας είναι να βρεθούμε στην Ύδρα, έστω λιγότεροι άνθρωποι φέτος και με τήρηση των υγειονομικών πρωτόκολλων, για να μεταφέρουμε το μήνυμα ότι ο θεσμός είναι ζωντανός, αλλά όλα εξαρτώνται από την εξέλιξη της υγειονομικής κρίσης.

Πόσος κόσμος συμμετέχει σε κάθε θερινό;

Είχαμε ξεκινήσει δίνοντας ένα όριο 30 έως 35 συμμετέχοντες ακριβώς για να μπορούμε να εργαζόμαστε μαζί τους και στα εργαστήρια. Μιλάμε για ένα πρόγραμμα 10ωρης εργασίας καθημερινά. Δεν ενδείκνυται για διακοπές το Διεθνές Θερινό Πανεπιστήμιο. Έχει αυστηρό πρόγραμμα, γυρίζουμε κατάκοποι όλοι στο τέλος της ημέρας, όμως όταν ολοκληρώνεται ένα Θερινό φεύγουμε με μεγάλη συγκίνηση, διότι πρόκειται για μία μοναδική εμπειρία, όπως μας λένε οι φοιτητές μας. Αναγκαστήκαμε τα τελευταία χρόνια από τις 600 περίπου αιτήσεις που δεχόμαστε, να πάμε στους 60 συμμετέχοντες γιατί υπήρχε μεγάλη πίεση και τα βιογραφικά που λαμβάναμε ήταν ιδιαίτερα αξιόλογα. Δεν μπορούσαμε όμως να δεχθούμε περισσότερες αιτήσεις, για λόγους ακαδημαϊκούς. Και παρότι το πρόγραμμα είναι αυστηρό, έχει τόση χαρά, είναι τέτοια η ομαδικότητα και η συνεργατικότητα, τέτοιο το κλίμα που μόνο όσοι το έχουν ζήσει μπορούν να το καταλάβουν. Μάλλον θα ήταν καλύτερα να μιλούν για αυτό όσοι έχουν συμμετάσχει και όχι εγώ.

Στιγμιότυπο από την επτάχρονη διαδρομή του Διεθνούς Θερινού Πανεπιστημίου

Η αλληλεπίδραση καθηγητών και φοιτητών χαρακτήριζε πάντα το Δ.Θ.Π.

Ενθουσιασμός και συνεργατικότητα από τα κύρια χαρακτηριστικά του Δ.Θ.Π.

Τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα του Θερινού;

Η πρώτη μέρα περιλαμβάνει μια εκδήλωση υποδοχής και μια πολιτιστική εκδήλωση. Την επόμενη μέρα από τις 09:00 έως και τις 15:00 περίπου, γίνονται μαθήματα με ένα σύντομο ενδιάμεσο διάλειμμα. Στη συνέχεια οι συμμετέχοντες συζητούν διάφορες ιδέες σε ομάδες εργασιών. Τα απογεύματα είναι αφιερωμένα σε πολιτιστικές εκδηλώσεις, εφόσον βέβαια οι συνθήκες το επιτρέπουν. Αυτό γίνεται ώστε οι φοιτητές μας να έρχονται σε επαφή με τους καλλιτέχνες και τον πολιτισμό της κάθε περιοχής και να γνωρίζουν τη φυσιογνωμία και την παραδοσιακή κουζίνα του τόπου, να γνωρίσουν ανθρώπους που έχουν αφήσει αποτύπωμα στο πολιτιστικό γίγνεσθαι αλλά και επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, οι οποίοι έχουν διακριθεί για την πορεία τους. Βεβαίως, είναι και μια ευκαιρία να γνωρίσουν το νησί που μας φιλοξενεί.

Σε ποιους απευθύνεται το πρόγραμμα;

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές, διδάκτορες, εκπαιδευτικούς, ενώ δέχεται και ένα ποσοστό επαγγελματιών που έχουν αντίστοιχα ενδιαφέροντα στο πλαίσιο της Δια Βίου Μάθησης.

Υπάρχει κάποιος περιορισμός ως προς την ηλικία των συμμετεχόντων;

Κανένας περιορισμός ως προς την ηλικία των συμμετεχόντων δεν υπάρχει. Δεν φαντάζεστε πόσο εντυπωσιακό είναι το πως οι διαφορετικές ηλικιακές ομάδες συνεργάζονται και αλληλεπιδρούν.

Αν κάποιος θέλει να δηλώσει συμμετοχή, τι πρέπει να κάνει;

Μπορεί να επισκεφθεί την ιστοσελίδα μας, όπου βρίσκονται όλες οι πληροφορίες. Υπάρχει ένα συμβολικό ποσό διδάκτρων σε σχέση με τα όσα προσφέρονται παρότι στο πανεπιστήμιο και στο εργαστήριο προσφέρουμε τα προγράμματά μας δωρεάν για τους φοιτητές, όπως είναι για παράδειγμα το Διαδικτυακό Επιμορφωτικό Σεμινάριο με τίτλο «Ο Δημόσιος Λόγος στην εποχή της πανδημίας» που διοργανώνει το Εργαστήριο Μελέτης Κοινωνικών Θεμάτων, Μέσων Ενημέρωσης και Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων σε συνεργασία με το Γαλλικό Τμήμα του Ομίλου Ευρωπαϊκού Τύπου (Club de la Presse Européenne, Paris) και το οποίο είναι αυτό το διάστημα σε εξέλιξη.

Εκτός από την βιωματική εμπειρία και τη γνώση που προσφέρει το Θερινό, τι άλλο περιλαμβάνει με την ολοκλήρωσή του;

Με την ολοκλήρωσή του, μεταξύ άλλων, προσφέρει πιστοποιητικά αναγνώρισης συμμετοχής και εκπαιδευτικό υλικό σε όλους τους συμμετέχοντες όπως επίσης και κάποια αναμνηστικά δώρα.

Εκτός από το Θερινό Πανεπιστήμιο υπάρχει και το Μικρό Θερινό που είναι θυγατρική δράση του Διεθνούς. Τι είναι και ποιοι το διοργανώνουν;

Πιστεύω ότι ένας άνθρωπος που οργανώνει κάτι που έχει μια όμορφη και πετυχημένη διαδρομή, πρέπει να ενδιαφέρεται και για το πώς θα εμπλέξει όσο πιο συστηματικά γίνεται τους νέους σε μια διάδοχη κατάσταση. Όλη αυτή την προσπάθεια, θα τη χαρακτήριζα ως κίνημα. Γιατί δεν είναι μόνο το Διεθνές Θερινό. Είναι το Μικρό Θερινό, τα Μικρά σεμινάρια που γίνονται στην ΕΡΤ, τα μικρά σεμινάρια που γίνονται με τις Ενώσεις Συντακτών, είναι οι εκδόσεις που συνοδεύουν όλα αυτά, οι οποίες είναι εξαιρετικές και περιλαμβάνουν από τα άρτια – και από αισθητικής άποψης – προγράμματα μέχρι αφίσες και σελιδοδείκτες, με προσφορά των εκδόσεων Gutenberg και των εκδοτών κ.κ. Γ. Μαμάη και Γ. Δαρδανού. Όταν λοιπόν κάποιος επιχειρεί κάτι που πετυχαίνει είτε το χρειάζεται η κοινωνία είτε το έχει αποδεχθεί με έναν τρόπο, δεν θέλει όταν ο ίδιος σταματήσει, να το πάρει μαζί του και να φύγει. Ειδικά όταν υπάρχει αυτή η ανταπόκριση ή όταν βλέπουμε ότι ένα πρόγραμμα είναι ωφέλιμο. Καλό θα είναι να ενδιαφερόμαστε και για τη συνέχειά του αλλά και για το πώς αυτό, θα δώσει το βήμα στους νέους. Οι νέοι βρίσκονται σε πολύ δυσκολότερη θέση από αυτή που είμασταν εμείς όταν τελειώσαμε τις σπουδές μας. Έτσι λοιπόν, δημιουργήθηκε ο Όμιλος Αποφοίτων Θερινού Πανεπιστημίου που είναι εξαιρετικά δραστήριος και έχει δημιουργήσει το Μικρό Θερινό, που αποτελεί θυγατρική δράση του Διεθνούς Θερινού. Πέρσι, ήταν προγραμματισμένο να γίνει στη Σκιάθο. Λόγω των συνθηκών, πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά. Έχει σχεδιαστεί και για φέτος στη Σύρο, παρά τις δύσκολες συνθήκες με πραγματικά ενδιαφέρουσες δράσεις που θα ανακοινωθούν σύντομα. Βοηθώ με όποιον τρόπο μπορώ τους φοιτητές και τους νέους διότι πιστεύω απόλυτα σε αυτούς. Άλλωστε, το μόττο μου είναι, ότι «εάν δεν εμπλέξουμε στα ωραία πράγματα τους νέους, αυτά δεν θα γίνουν ποτέ ωραιότερα».

Ενδεικτικά, εξώφυλλα από το έντυπο υλικό των Μικρών Σεμιναρίων

Ενδεικτικά, εξώφυλλα από το έντυπο υλικό του Διεθνούς Θερινού Πανεπιστημίου και του Μικρού Θερινού

Σημειώνεται, ότι το πρόγραμμα του 7ου Διεθνούς Θερινού Πανεπιστημίου, παρουσιάστηκε λίγες μέρες πριν, με μεγάλη επιτυχία και με τη συμμετοχή Πρυτάνεων και πανεπιστημιακών καθηγητών από την Ελλάδα, την Κύπρο, την Αμερική και την Αυστραλία.

Δείτε επίσης:

7ο Διεθνές Θερινό Πανεπιστήμιο: Ένας ισχυρός θεσμός με διεθνή απήχηση

Βιογραφικό

Η Νικολέττα Τσιτσανούδη-Μαλλίδη είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Γλωσσολογίας και Ελληνικής Γλώσσας στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Είναι CHS – GR Associate του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ σε θέματα Γλωσσολογίας.

Μέχρι σήμερα έχει διδάξει σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο στα Πανεπιστήμια Ιωαννίνων και Θεσσαλίας, στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.

Πρόεδρος και εισηγήτρια σε διεθνή και ελληνικά συνέδρια, αν. εκδότρια διεθνούς αμερικανικού γλωσσολογικού περιοδικού και κριτής σε γλωσσολογικά περιοδικά. Μελέτες της δημοσιεύονται σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά. Διετέλεσε ακαδημαϊκή υπεύθυνη προγραμμάτων εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας στο Διεθνές Κέντρο Πολιτισμού «Σταύρος Νιάρχος».

Είναι συγγραφέας και επιμελήτρια 16 βιβλίων στην Ελλάδα και την Αμερική, πολλά από τα οποία χρησιμοποιούνται ως συγγράμματα σε πανεπιστημιακές σχολές.

Έλαβε το βραβείο «Διακεκριμένης Ερευνήτριας» και «Διακεκριμένης Κριτή» στην Αμερική για το έργο της από το ερευνητικό ίδρυμα Untested Ideas Research Center.

Το 2015 εκλέχτηκε εκτελεστική πρόεδρος Διεθνών Ακαδημαϊκών Υποθέσεων (Executive President of International Academic Affairs) του Ευρωαμερικανικού Συμβουλίου Γυναικών (Euro – American Women’s Council, EAWC).

Διετέλεσε επισκέπτρια καθηγήτρια στο Harvard – Olympia Program του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ (Harvard Summer School, 2014) με ερευhttps://www.summer.harvard.edu/νητική υποτροφία.

Είναι Ακαδημαϊκή Διευθύντρια του Διεθνούς Θερινού Πανεπιστημίου «Ελληνική Γλώσσα, Πολιτισμός και ΜΜΕ», που διοργάνωσαν το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων με την υποστήριξη του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών (Ελλάδος) του Χάρβαρντ, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα. Τα τρία τελευταία θερινά της προγράμματα είχαν τεθεί υπό την αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Επιστημονική υπεύθυνη των προγραμμάτων επιμόρφωσης των δημοσιογράφων της ΕΡΤ («Μικρά Σεμινάρια» Γλώσσας και Επικοινωνίας).

Επίσης, είναι Διευθύντρια του Εργαστηρίου Μελέτης Κοινωνικών Θεμάτων, Μέσων Ενημέρωσης και Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Η τελευταία της μονογραφία Greek Media Discourse from the reconstitution of democracy to the Memorandums of Understanding πρόκειται να εκδοθεί από τη σειρά Hellenic Studies Monograph Series του CHS του Πανεπιστημίου Harvard, μετά από κρίση της Επιτροπής Εκδόσεων – Εditorial Βoard of CHS του κορυφαίου αυτού Πανεπιστημίου.

Ως δημοσιογράφος εργάστηκε σε αθηναϊκές εφημερίδες και περιφερειακά ΜΜΕ. Διετέλεσε υπεύθυνη Τύπου-Δημοσίων Σχέσεων τμήματος Αντιπροεδρίας στη Βουλή των Ελλήνων. Αρθρογραφεί περιστασιακά στον Τύπο της Αθήνας και της ομογένειας (CNN Greece, Το Βήμα, Επίκαιρα, Εφημερίδα των Συντακτών, in.gr, American-Greek News Agency κ.ά.).

Είναι δωρήτρια οργάνων σώματος από τα 18 της χρόνια. Είναι παντρεμένη και έχει δύο παιδιά.

Πληροφορίες και υποβολή βιογραφικών/αιτήσεων εγγραφών για το 7ο Διεθνές Θερινό Πανεπιστήμιο:
Νικολέττα Τσιτσανούδη – Μαλλίδη,
nitsi@uoi.gr και στην ιστοσελίδα https://summerschool.ac.uoi.gr
fb: ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΜΕΛΕΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ, ΜΜΕ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕ ΤΟ