ΟΛΘ: H SEGT, η Terminal Link και η «γέφυρα» με Mάλτα

Επιχειρήσεις

Η ιδιωτικοποίηση της ΟΛΘ Α.Ε. ανοίγει δρόμους ανάπτυξης στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, καθώς αυξήθηκαν σημαντικά οι συνδέσεις με το λιμάνι της Μάλτας, το Marsaxlokk, στη διαχείριση του οποίου συμμετέχει η Terminal Link, μέλος της κοινοπραξίας των ιδιωτών που διαχειρίζεται και τον ΟΛΘ.

Τα παραπάνω προκύπτουν από το «GREEPORT  2020», την έκθεση για τα ελληνικά λιμάνια που επιμελήθηκαν οι δρ. Γ.Βαγγέλας και Αθ. Πάλλης και η οποία καταγράφει τις εξελίξεις στην ελληνική λιμενική βιομηχανία το 2019, αλλά και τις επιπτώσεις της πανδημικής κρίσης του 2020.

Και το 2019 οι περισσότερες προσεγγίσεις πλοίων στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης ήταν από τον Πειραιά ή για τον Πειραιά, ωστόσο η σχέση αυτή δεν ήταν στον ίδιο βαθμό ισχυρή αν και ο ΟΛΠ ήταν το Νο1 λιμάνι για τον ΟΛΘ σε συνδέσεις με container ships. Aντίθετα ενισχύθηκε η σημασία του λιμένα της Μάλτας που ανέβηκε στην τρίτη θέση στις συνολικές συνδέσεις, μετά τον Πειραιά και τη Λεμεσό που ήταν στη δεύτερη, θέση που το 2018 είχε το τουρκικό λιμάνι του Gemlik.

ΟΛΘ και feeder ships

Το άλλο χαρακτηριστικό των συνδέσεων του ΟΛΘ, που επισημαίνεται από τους συντάκτες της Έκθεσης, είναι η κυριαρχία των feeder ships , δηλαδή πλοίων μικρής χωρητικότητας. Η κατάσταση αυτή θα ανατραπεί όταν υλοποιηθεί η επέκταση του 6ου προβλήτα και το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης  μπορέσει να ενταχθεί σε κύριες γραμμές μεταφορές containers εξυπηρετώντας μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Σε ό,τι ειδικότερα αφορά το ΣΕΜΠΟ του ΟΛΘ, που βεβαίως σχετίζεται με τη διακίνηση containers, αναλύθηκαν για την Έκθεση, 44 προσεγγίσεις πλοίων που έλαβαν χώρα τη χρονική περίοδο 27 Οκτωβρίου – 28 Νοεμβρίου 2020.

Η μέση μεταφορική ικανότητα διαμορφώθηκε στα 1.658 TEUs, αυξημένη κατά 5% σε σχέση με το 2018. Το μικρότερο σε χωρητικότητα πλοίο που εξυπηρετήθηκε στο Σ.ΕΜΠΟ Θεσσαλονίκης είχε χωρητικότητα 219 ΤΕUs και το μεγαλύτερο πλοίο χωρητικότητα 5.060 TEUs.

«Το 88,6% των προσεγγίσεων πραγματοποιείται από πλοία feeder, μικρής χωρητικότητας και μόλις το 11,4% από πλοία κατηγορίας Post Panamax I. Το γεγονός πιστοποιεί ότι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης εξυπηρετεί κυρίως γραμμές του δευτερεύοντος δικτύου θαλασσίων μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων (feeder network)».

Πειραιάς, Λεμεσός και Μάλτα στην 1η τριάδα

To λιμάνι της  Θεσσαλονίκης, συνδέεται άμεσα με 15 λιμένες (προηγούμενος ή επόμενος λιμένας προσέγγισης) οι οποίοι ανήκουν σε επτά χώρες, τρεις περισσότερους λιμένες σε σχέση με το 2018. Η ανάλυση των λιμένων με τους οποίους συνδέεται άμεσα η Θεσσαλονίκη, δείχνει ότι 30,7% των προσεγγίσεων στο λιμάνι έχουν ως προέλευση ή προορισμό  το λιμάνι του Πειραιά. Αυτό το ποσοστό αν και μεγάλο είναι κατά πολύ μικρότερο από το περίπου 46% της προηγούμενης χρονιάς.

Ακολουθεί η Λεμεσός  με 14,8% ( σ.σ. 10,19% το 2018) και το Marsaxlokk της Μάλτας  με  12,5%. Η αύξηση στις προσεγγίσεις  από και για Μάλτα είναι μεγάλη, αφού το 2018 ήταν στο 5,73%. Η αύξηση αυτή εξηγείται καθώς η Terminal Link έχει transhipment hub στο Marsalokk.

«Η ολοκλήρωση των υποχρεωτικών επενδύσεων και η περαιτέρω ενσωμάτωση του λιμένα σε αλυσίδες μεταφορών θα προσθέσει δυναμική στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Η εξυπηρέτηση μεγαλύτερης χωρητικότητας πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, θα δώσει τη δυνατότητα να βελτιώσει τη συνδεσιμότητά του και κυρίως να ενταχθεί σε κύριες γραμμές θαλασσίων μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων, με πολλαπλά οφέλη για τους χρήστες του λιμένα», επισημαίνεται στην Έκθεση, ό,τι δηλαδή αποτελεί και στόχο της διοίκησης της ΟΛΘ Α.Ε..

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕ ΤΟ