Ηλεκτρονικό Εμπόριο: Υπερδιπλάσια αύξηση αγορών ελέω κορωνοϊού

Ελλάδα Επιχειρήσεις Οικονομία

Οι συνήθειες του καταναλωτικού κοινού αλλάζουν και κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού, η τάση για αγορές μέσω διαδικτύου εμφανίζεται ιδιαίτερα υψηλή. Έξι (6) στους δέκα (10) χρήστες διαδικτύου πραγματοποίησαν online αγορά εξ αποστάσεως τον τελευταίο μήνα. Συμπέρασμα που προκύπτει από την εξαμηνιαία Έρευνα Ηλεκτρονικού Εμπορίου που πραγματοποίησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος. Δείτε τα αποτελέσματα της πανελλήνιας έρευνας για τη συμπεριφορά των online καταναλωτών.

Της Ντέπυς Χιωτοπούλου (hiotopoulou@gmail.com)

Οι αγορές μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου, τα «click away» και πρόσφατα τα «click in shop» έχουν μπει καλά για τη ζωή του καταναλωτικού κοινού, εν μέσω πανδημίας του κορωνοϊού και του δεύτερου κύματος της καραντίνας.

O Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών ολοκλήρωσαν τον Δεκέμβριο 2020 την εξειδικευμένη μελέτη για την συμπεριφορά των online καταναλωτών, στην οποία πανελλήνια έρευνα συμμετείχαν 918 χρήστες του διαδικτύου μέσω online ερωτηματολογίου.

Τα αποτελέσματα της έρευνας καταγράφουν τη σημαντική αλλαγή που επήλθε στο καταναλωτικό κοινό την τελευταία χρονιά και την μεγάλη επίδραση της κρίσης του κορωνοϊού μέσω του διαδικτύου στην αγορά της λιανικής στην Ελλάδα.

Έξι (6) στους δέκα (10) χρήστες διαδικτύου πραγματοποίησαν online αγορά εξ αποστάσεως τον τελευταίο μήνα. Μόνο 4 στους 10 online καταναλωτές δηλώνουν πλήρως ικανοποιημένοι με την παράδοση των προϊόντων. Ένας (1) στους δύο (2) online καταναλωτές θα συνεχίζει σίγουρα να αγοράζει συστηματικά μέσω διαδικτύου και μετά το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων. Επίσης, από την έρευνα προκύπτει το συμπέρασμα ότι υπάρχει σημαντική αύξηση της πρόθεσης αγοράς για συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων μέσω διαδικτύου το τελευταίο εξάμηνο.

Αγορές μέσω διαδικτύου το τελευταίο 15ήμερο

Το πρώτο ερώτημα που έθεσε η πανελλήνια έρευνα έχει να κάνει με αγορές μέσω διαδικτύου το τελευταίο 15ήμερο από ηλεκτρονικό κατάστημα, από σούπερ μάρκετ και έτοιμοι φαγητό από υπηρεσία fast food.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας (σχήμα 1), το 61% των χρηστών διαδικτύου προέβη σε κάποια αγορά μέσω διαδικτύου το τελευταίο 15ήμερο, ποσοστό υπερδιπλάσιο σε σχέση με το προηγούμενο έτος (Δεκέμβριος 2019). Υψηλά ποσοστά καταγράφονται και στις δύο άλλες μεγάλες κατηγορίες online αγορών, συγκεκριμένα για τις online αγορές τροφίμων μέσω διαδικτύου σε ποσοστό 14% και των αγορών έτοιμου φαγητού-delivery σε ποσοστό 45%, αριθμοί πολλαπλάσιοι των μετρήσεων σε σχέση με το 2019.

Ικανοποίηση από τις υπηρεσίες παράδοσης

Το δεύτερο ερώτημα είχε να κάνει με τα ποσοστά ικανοποίησης από τις υπηρεσίες παράδοσης, οι οποίες όπως φαίνεται, εξακολουθούν να είναι ένας πιθανώς ανασταλτικός παράγοντας για την περεταίρω ανάπτυξη των ηλεκτρονικών αγορών. Στη γενική ερώτηση σε σχέση με την ικανοποίηση από τις υπηρεσίες παράδοσης για όλα τα είδη από ηλεκτρονικό κατάστημα μόλις το 38% δηλώνει πολύ ικανοποιημένο. Το 36% δηλώνει λίγο ικανοποιημένο και το 25% καθόλου ικανοποιημένο. Τα ποσοστά ικανοποίησης είναι πολύ υψηλά στις δύο άλλες κατηγορίες online αγορών, όπου κατά κανόνα την παράδοση την διαχειρίζονται οι εταιρείες με ίδια μέσα.

Συγκεκριμένα, για παραγγελία τροφίμων από ηλεκτρονικό κατάστημα το 81% είναι πολύ ικανοποιημένο, το 13% λίγο και το 6% καθόλου. Αντίστοιχα, για παραγγελίες delivery fast food τα ποσοστά είναι 82%, 16% και 2% αντίστοιχα.

Ηλεκτρικά, ηλεκτρονικά είδη, παιχνίδια, ξενοδοχεία

Η πρόθεση αγοράς μέσω διαδικτύου τον Δεκέμβριο του 2020 σε σχέση με τον Ιούνιο του 2020, έχει αυξηθεί σημαντικά. Όλες οι κατηγορίες προϊόντων παρουσιάζουν αύξηση με σημαντικότερες τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, από 35% σε 46% και τα παιχνίδια και είδη δώρων από 12% σε 27%.

Η αγορά εισιτηρίων και κλείσιμο ξενοδοχείων online καταγράφει 46% τον Δεκέμβριο του 2020 έναντι 42% τον Ιούνιο του 2020. Τα είδη γραφείου και βιβλία κυμαίνονται στο 17% και στο 10% αντίστοιχα τους δυο μήνες (Δεκέμβριος 2020 με Ιούνιο του 2020).

Πρόθεση διατήρησης αγοράς μέσω διαδικτύου

Στο ερώτημα «εάν έχετε παραγγείλει μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων τις τελευταίες 15 μέρες, θα συνεχίσετε να παραγγέλνετε και μετά το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων;» το 49% δηλώνει ότι θα συνεχίζει να αγοράζει μέσω διαδικτύου ακόμα και μετά το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων. Το 40% απάντησε ίσως ενώ το 12% είπε σίγουρα όχι.

Τα ποσοστά είναι εξίσου μεγάλα στην εξειδικευμένη αγορά των ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ (50% ναι, 39% ίσως, 15% σίγουρα όχι) και αυξημένα στην περίπτωση της αγοράς του έτοιμου φαγητού (73% σίγουρα ναι, 21% ίσως, 9% σίγουρα όχι).

Φαίνεται λοιπόν, ότι η αλλαγή που έχει επέλθει στις αγοραστικές συνήθειες θα διατηρηθεί σε ένα μεγάλο βαθμό και μετά την επίλυση του υγειονομικού προβλήματος.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕ ΤΟ