Θεσσαλονίκη: 300 άδειες για αποθήκες- logistics centers σε δυόμισι χρόνια

Επιχειρήσεις

Μέσα σε μόλις δυόμισι χρόνια, αδειοδοτήθηκαν 300 επιχειρήσεις κέντρων αποθήκευσης και διανομής, στην περιοχή της Θεσσαλονίκης, ενώ τις προηγούμενες ημέρες ανακοινώθηκε η συμμετοχή του αμερικανικού fund Η.Ι.G Capital στην εταιρεία μεταφορών και 3PL «Μακιός Α.Ε.». Γίνεται πλέον φανερό, ότι η Θεσσαλονίκη μπορεί να γίνει μεγάλο hub για τα logistics και τις διαμεταφορές, υπερεθνικού βεληνεκούς.

Με βάση  τα επίσημα στοιχεία της Αντιπεριφέρειας Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος Κεντρικής Μακεδονίας, τα τελευταία 2,5 χρόνια έχουν  αδειοδοτηθεί  συνολικά 300 επιχειρήσεις (Κέντρα Αποθήκευσης κ Διανομής )  στην περιοχή της Θεσσαλονίκης. Αυτές οι 300 άδειες ενδέχεται να αντιστοιχούν σε πολλές δεκάδες χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων, καθώς οι 3PL εταιρείες, για τη διαχείριση των εμπορευμάτων χρειάζονται αρκετά μεγάλες εγκαταστάσεις.

Με περιοχές χαρακτηρισμένες ως ζώνες ανάπτυξης αποθηκευτικών χώρων και επιχειρήσεων logistics στη Δυτική Θεσσαλονίκη και δη στην Δ.Ε. Εχεδώρου,  με τη βελτίωση της σιδηροδρομικής σύνδεσης του ΟΛΘ με το δίκτυο του ΟΣΕ  και, με οδικά έργα που θα διευκολύνουν την απευθείας πρόσβαση στο Λιμάνι, την Εγνατία Οδό και τον ΠΑΘΕ, με τη μελέτη και ολοκλήρωση της Ενωτικής Σίνδου που θα συνδέει την ε.ο. Θεσσαλονίκης – Αθηνών με την ε.ο. Θεσσαλονίκης- Εδέσσης , αλλά και με την ολοκλήρωση των έργων περί τον Κ15, δηλαδή τον Κόμβο της Λαχαναγοράς, η Θεσσαλονίκη γίνεται πόλος ανάπτυξης των logistics.

«Αυτός ο πολλά υποσχόμενος κλάδος για την τοπική οικονομία βρήκε διέξοδο ανάπτυξης όταν μετά από πιέσεις μας το 2017, συντάχθηκε η ΚΥΑ που έθεσε σε ισχύ τον «ξεχασμένο» στα συρτάρια από το 2014 , νόμο 4302,  με τον οποίο  ρυθμίζεται  η λειτουργία  του διαμεταφορικού εμπορίου και μεταφέρεται  η  αρμοδιότητα αδειοδότησης  εταιριών logistics στο Β΄ Βαθμό Αυτοδιοίκησης», τόνισε ο αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης & Περιβάλλοντος Κ. Μακεδονίας κ. Κώστας Γιουτίκας.

Έτσι, αξιοποιήθηκε ένα αναπτυξιακό εργαλείο, σε μία περίοδο που η Ελλάδα άρχιζε να ανασαίνει από την πολυετή κρίση, που το μάνατζμεντ του ΟΛΘ πέρασε σε χέρια ιδιωτών με συγκεκριμένο πλέον το χρόνο εκτέλεσης καίριων έργων λιμενικής υποδομής και, στην άλλη πλευρά της πόλης, το αεροδρόμιο «Μακεδονία» άνοιγε φτερά στον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση.

Covid, εμπόριο και logistcs

Βεβαίως, αρχές του 2020, κατακεραύνωσε τη διεθνή κοινότητα και οικονομία η πανδημία του covid-19 η οποία όμως, ω του θαύματος, έδωσε μία πρόσθετη ώθηση στο σχεδιασμό επενδύσεων που αφορούν στις αποθηκεύσεις και τα logistics, αφού πλέον οι συνθήκες που διαμορφώθηκαν στην αγορά λειτουργούν υπέρ του ηλεκτρονικού εμπορίου κι’ αυτό, με τη σειρά του, υπέρ της δημιουργίας μεγαλυτέρων αποθεμάτων εμπορευμάτων από πλευράς επιχειρήσεων.

Αυτές οι 300 άδειες που δόθηκαν στα τελευταία δυόμισι χρόνια, αφορούν ως επί το πλείστον ελληνικές επιχειρήσεις , κάποιες από τις οποίες υλοποιούν νέες επενδύσεις και κάποιες άλλες επεκτείνουν τις εγκαταστάσεις τους. Είναι εταιρείες που δημιουργούν κέντρα αποθήκευσης για την εξυπηρέτηση των εργασιών τους και εταιρείες παροχής υπηρεσιών σε τρίτους.

Αυτά τα κέντρα, σύμφωνα με στοιχεία της Αντιπεριφέρειας καλύπτουν μεγάλο εύρος χονδρεμπορικά διακινούμενων  προϊόντων, με εγκαταστάσεις αποθήκευσης και διαχείρισης ποικίλων φορτίων. Πιο συγκεκριμένα, φρούτων και λαχανικών,  ειδών  οικιακής χρήσης,  σιτηρών και ποτών, ακατέργαστου καπνού,  σπόρων και  ζωοτροφών,  γαλακτοκομικών,  αβγών,  βρώσιμων ελαίων και λιπών,  ξυλείας, οικοδομικών υλικών, ειδών υγιεινής,  σιδηρικών,  εξοπλισμού εγκαταστάσεων θέρμανσης,  των φαρμακευτικών προϊόντων.

Όπως είπε ο κ. Γιουτίκας, οι πλέον πρόσφατες αιτήσεις αδειοδότησης αφορούσαν  ακόμη και στην ίδρυση Κέντρων Logistics  για την αποθήκευση και διαχείριση  εμβολίων κατά του  COVID- 19, στοιχείο που αποδεικνύει την ευελιξία και την ικανότητα  του συγκεκριμένου  κλάδου ν’ ανταποκριθεί  άμεσα στις ανάγκες, αλλά και τις προκλήσεις της εκάστοτε συγκυρίας.

«Πάγωσε» το πρώην στρατόπεδο Γκόνου

Η συζήτηση για δημιουργία μεγάλων logistics centers στη Θεσσαλονίκη, επαναφέρει και το θέμα του πρώην στρατοπέδου Γκόνου.

Τα σχέδια του ΟΣΕ και της ΓΑΙΑΟΣΕ για τη δημιουργία Εμπορευματικού Κέντρου ή αλλιώς, Logistics Center στο Γκόνου, πάγωσαν τον τελευταίο ενάμισι χρόνο, από τότε που η κυβέρνηση αποφάσισε να εξετάσει την πρόταση του ΣΒΕ για τη δημιουργία εκεί Ζώνης Βιομηχανίας και Εμπορίου.

Ας σημειωθεί ωστόσο, ότι το Γκόνου περιμένει 13 χρόνια για να αξιοποιηθεί, παρότι φθάνει ως αυτό ο σιδηρόδρομος ( η γραμμή χρήζει αποκατάστασης)

Το πρώην στρατόπεδο παραχωρήθηκε στον ΟΣΕ, από το υπουργείο Οικονομικών το 2007 και το υπουργείο Μεταφορών, εκείνη την περίοδο, σχεδίαζε να λειτουργήσει στην έκταση, το 2009, εμπορευματικό κέντρο. Πλέον είμαστε στο 2021 και οι απόπειρες αξιοποίησης από τη ΓΑΙΑΟΣΕ μέσω διαγωνισμού, ανήκουν στο παρελθόν.

Οι άξονες των συνδυασμένων μεταφορών

Η ανάπτυξη των Logistics προϋποθέτει και οργανωμένα δίκτυα μεταφορών για τα εμπορεύματα και στο σημείο αυτό, πρέπει να τονιστεί η σημασία των οδικών έργων που είναι υπό εκτέλεση ή αυτών, που έστω μετά από καθυστερήσεις ετών, πρέπει να υλοποιηθούν.

Στα υπό εκτέλεση έργα είναι και η ολοκλήρωση των παράπλευρων δικτύων του Κ16, όπως και η κατασκευή των προσβάσεων στη γέφυρα της Πόντου, έργα που αναμένεται να ολοκληρωθούν στην επόμενη διετία.

Η ολοκλήρωση του πλέγματος των έργων που συνδέονται με τον Κ16 θα αποδώσει σε ό,τι αφορά τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας που εξέρχεται από το Λιμάνι, όταν κατασκευαστεί η ημιτελής συνδετήριος του ΟΛΘ με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό ( χρόνος υλοποίησης έργου, 18 μήνες). Το συγκεκριμένο έργο είχε προκηρυχθεί, έγινε ο διαγωνισμός, υποβλήθηκαν ενστάσεις. Η διαγωνιστική διαδικασία ακόμη δεν ολοκληρώθηκε και δεν υπογράφηκε σύμβασης ανάθεσης.

Ένα μικρό σχετικά έργο αλλά σημαντικό για την κίνηση στην περιοχή της ΒΙΠΕ Σίνδου και την κυκλοφορία μεταξύ ε.ο. Θεσσαλονίκης- Αθήνας και Θεσσαλονίκης – Εδέσσης, είναι η ονομαζόμενη Ενωτική Σίνδου.

Όπως είπε στο GRTimes.gr o αντιπεριφερειάρχης Υποδομών & Δικτύων κ. Πάρις Μπίλλιας, η Περιφέρεια έχει βγάλει διαγωνισμό για τη μελέτη επικαιροποίησης των τεχνικών έργων και είναι αποφασισμένη να εξασφαλίσει τους πόρους και για την κατασκευή του έργου. Πρόκειται στην πραγματικότητα για ένα  μικρό τμήμα της Ενωτικής, καθώς έχει κατασκευαστεί το κομμάτι από ΠΑΘΕ μέχρι την επαρχιακή οδό ‘5 ‘ Σίνδου- Χαλάστρας και μένουν να υλοποιηθούν τα ανεκτέλεστα υπόλοιπα του άξονα προς την πλευρά του Αγίου Αθανασίου και της ε.ο. Θεσσαλονίκης- Εδέσσης.

Μέσα στην επόμενη διετία και με την εκτέλεση των ανωτέρω οδικών έργων, θα διευκολυνθούν κατά πολύ οι μεταφορές με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εξυπηρέτηση των εμπορικών φορτίων και των επιχειρήσεων μεταφορών, αποθηκεύσεων και logistics, που σαφώς και επιθυμούν να λειτουργούν σε ένα περιβάλλον με υποδομές αναβαθμισμένες, που τους επιτρέπουν να κερδίζουν σε χρόνους και χρήμα.

Εάν θέλουμε να κάνουμε ένα ακόμη πιο αισιόδοξο άλμα στο μέλλον, θα πρέπει να αναφερθούμε και στο σχεδιασμό για τη σιδηροδρομική σύνδεση με τη βάση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ, δηλαδή μέσω της πύλης ’16’, ώστε έτσι να διευκολύνεται η διαμεταφορά των containers που διακινούνται μέσω του λιμένα.