Τα πάνω-κάτω στο εμπόριο φέρνουν τα lockdown

Επιχειρήσεις

Νέα δεδομένα στην αγορά έχουν φέρει τα lockdown με τις καταναλωτικές συνήθειες να αλλάζουν και τον εμπορικό κόσμο να «τρέχει» προκειμένου να προσαρμοστεί στις εξελίξεις.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο κερδίζει «έδαφος» όπως φαίνεται από πολλές έρευνες των τελευταίων μηνών που έχουν στο επίκεντρο την ανάλυση της συμπεριφοράς των καταναλωτών και τις διαδικτυακές αγορές.

Μια τέτοια έρευνα διενεργήθηκε τηλεφωνικά από την εταιρία Pulse RC για λογαριασμό του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΕΑ) σε δείγμα 1.106 ατόμων στην Περιφέρεια Αττικής και κατά τις ημέρες 21, 22, 23 και 28 Δεκεμβρίου 2020, δηλαδή όταν η αγορά κινούνταν σε εορταστικούς ρυθμούς και… γνώριζε για πρώτη φορά τη μέθοδο του click away.

Η έρευνα αποτυπώνει, μεταξύ άλλων, σε αριθμούς αυτό που αποτελεί πλέον αποτελεί κοινό μυστικό για το λιανεμπόριο: ότι, δηλαδή, η πανδημία και τα lockdown έφεραν τα πάνω -κάτω στην αγορά και ειδικότερα σε ό,τι αφορά τον τρόπο με τον οποίο επιλέγουν να κάνουν τα ψώνια τους οι καταναλωτές. Οι αριθμοί για τις διαδικτυακές αγορές και τις αγορές από φυσικά καταστήματα έχουν αντιστραφεί σε σχέση με την προ κορωνοϊού εποχή. Στο ερώτημα «Παραγγέλνετε ή αγοράζετε από ηλεκτρονικά καταστήματα/e-shop» (σ.σ. για όσους χρησιμοποιούν ίντερνετ) και για την περίοδο πριν την πανδημία το 40% απαντά «ναι» και το 59% όχι. Μετά το πρώτο lockdown -τον Απρίλιο του 2020- καταγράφεται μια πρώτη στροφή προς τις e-αγορές οι οποίες επιλέγονται από το 51% των ερωτηθέντων, ενώ τον Δεκέμβριο του 2020 η εικόνα έχει πλήρως αντιστραφεί σε σχέση με τα όσα ίσχυαν προ πανδημίας: Όπως εξηγεί στο GRTimes.gr ο πρόεδρος του ΕΕΑ, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, πλέον το 58% παραγγέλνει ή αγοράζει από ηλεκτρονικά καταστήματα, ενώ στον παραδοσιακό τρόπο αγορών επιμένει το 36%.

πινακα;-1

Ενδιαφέρον έχουν τα ευρήματα της έρευνας που αφορούν το ύψος της καταναλωτικής δαπάνης προ και μετά κορωνοϊού που δικαιολογείται εν πολλοίς και από τη μείωση των εισοδημάτων στην οποία οδήγησαν το κλείσιμο των επιχειρήσεων και οι αναστολές συμβάσεων εργασίας. Το 52% ξοδεύει «λιγότερο» «για αγορές και ψώνια» και μόλις το 11% ξοδεύει «περισσότερο».

Επίσης δεν καταγράφονται μεγάλες διαφορές ανά φύλο, αν και είναι κατά τι μεγαλύτερο το ποσοστό των γυναικών που δηλώνει πως ξοδεύει «κάπως ή πολύ λιγότερο» σε σχέση με τους άνδρες! (53% έναντι 50% των ανδρών).

Τέλος, από την έρευνα προκύπτει πως τα νοικοκυριά που πιέζονται οικονομικά έχουν περιορίσει ακόμη περισσότερο τις δαπάνες για αγορές προϊόντων σε σχέση με όσους έχουν μια πιο άνετη ή πολύ άνετη οικονομική κατάσταση.

Τα ευρήματα της συγκεκριμένης έρευνας έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα όσον αφορά στις πολιτικές που πρέπει να ακολουθηθούν για τη στήριξη της αγοράς και τις δράσεις που πρέπει να χρηματοδοτηθούν από την Πολιτεία. Μεταξύ δείχνουν την αδήριτη ανάγκη για τις μικρές επιχειρήσεις του λιανεμπορίου να υιοθετήσουν τις νέες τεχνολογίες και να αναπτύξουν νέα κανάλια πωλήσεων, καθώς οι νέες καταναλωτικές συνήθειες ήρθαν για να μείνουν. Όπως και το click away…

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕ ΤΟ